måndag 29 juni 2009

Facit har anlänt



En timme senare och jag vet exakt hur jag mår. Eller?

Har via jobbet gjort en hälsoprofilbedömning, mycket roligt! Det började med en massa frågor och ännu fler frågor. Om fritid, upplevd stress, motion, dryckesvanor (listig som jag var uteslöt jag cocktail-partyt i helgen) och annat. Sedan mätning av knä och handled (skelettet), vägning och mätning av min längd. Upp på en cykel och trampa 7 minuter för att mäta puls. Sedan fick jag facit. Nöjd? Njaaaa, inte helt.

De delar jag är mycket nöjd med är syreupptagningsförmåga, konditionstal och resultatet av överhuvudtaget frågorna där jag vet att jag lever ett hälsosamt och balanserat liv. Det jag inte är nöjd med är mitt BMI som hamnar på 25, testvärdet från konditionstestet som pga min vikt hamnar lite för lågt, samt att jag ligger på över den övre viktgräns som finns taget hänsyn till mitt skelett (+ 3 kg). Även midjemåttet hamnar något över normalt (+ 3 cm). Men nu funderar jag över andra parametrar som påverkar bl a BMI, ex hur mycket muskler man har. Vägs det in överhuvudtaget? Nej, troligtvis inte. Är detta pålitligt? Ni som gjort test (och speciellt Andréa som gör sådana här test), hur pålitligt är det här? Jag vill ju gå ner ett par kilo, har sedan i höstas också tappat ca 7 kg, men samtidigt vet jag att de byxor jag hade för ett par år sedan när jag vägde mindre än jag väger nu, är lösa.

Kris? Näääää, jag tar min mjukglass på vägen hem från jobbet ändå. Men lite funderar jag ju....

2 kommentarer:

Löpning & Livet sa...

Nä de där testarna är inte helt tillförlitliga. Jag fick ex inte alls lika bra resultat på konditionstestet som jag borde (var visserligen några år sedan jag senast gjorde ett test och nu skulle jag säkert få bättre, men jag sprang ändå relativit mycket redan då och tränade även mycket annat) och BMI är ju nästan aldrig ett helt rättvisande resultat. Det funkar ganska bra på en "vanlig" person som inte tränar så mycket, men en person med mycket muskler får ju ett oförtjänt högt BMI. Man får anvnda sitt sunda förnuft och kolla på hur personen ser ut och sen även på mat- och motionsvanor. Jag är ganska övertygad om att du som springer såpass mycket (marathon är det ju inte alla som springer direkt!) är helt normalviktig och sållänge du inte stressar överdrivet mycket och äter varierat och regelbundet har du säkerligen en väldigt bra hälsa. Garanterat över genomsnittssvensson!

Marre sa...

Gud vad skönt att höra! Även om jag vet att jag är bra tränad, mår bra, lever bra så känns det lite deppigt att höra att jag måste ner bra många kilon för att vara "normal. Jag väljer att tolka det som att jag är muskulös. ;-)