tisdag 16 april 2019

Marre testar - Mallorca (igen)

Denna reseberättelse blir inte lika utförlig som den förra men ett litet hej och så här var det på Mallis kommer här.

Vi åkte ner lördag eftermiddag och kom ner lagom till middag, ett glas vin och sova.

Söndag morgon hämtade vi ut de snygga cyklarna (min med elväxlar och allt) och drog iväg till Orient. Jag kom inte riktigt överens med min cykel, den var för "lång" men efter att Han fixat till sadeln så kändes det lite bättre. En bra dag och bra klättring.
Måndag och vi bestämde oss för att hänga på ett större sällskap till Militärbacken och sedan fortsätta på egen hand mot kusten och kanske Valdemossa. Inget Valdemossa blev det då den här rundan visade sig innehåll sjuhelsikes många fler höjdmetrar än vi räknat med. Totalt typ 1500 höjdmetrar och 10 mil.
 Toppen på Militärbacken.
 Denna utsikt! Värd att klättra för.
 Fika förstås.
 Felnavigerade och fick traska igenom en marknad.
Tisdag och dags för en lugnare dag som inte blev så lugn ty vi hade två energiska brudar med oss som drog upp farten rejält. Kul, platt och snabb cykling till cheesecakestället i Sa Rapita som tyvärr hade stängt. 81 km in på kontot.
 Och alltid denna after bike på Tomy Burger.
Onsdag och vilodag - kort jogg och sedan sightseeing i Palma. Typiskt mysigt.
Torsdag och nu jädrar. Sa Calobra oskulden skulle bort. Punkt slut. Och visst gick det! Och bra gick det också. 14 mil och 2200 höjdmetrar.
 Macken, älskade macken. Min älskade pojkvän var helt slut när vi kom tillbaka till macken andra gången.
 JAAA! Vi klarade det!
 Så vackert och läskigt.
 Nere vid vattnet och the only way is up 700 höjdmetrar.
På väg ner. Leende. Det var innan fingrar och händer krampade sönder av allt bromsande. Mina bromsbelägg var ett minne blott efter denna nerförsbacke.
 Och han äter och han äter.
Sista dagen var jag riktigt mör, vi tog en kort fikarunda till Cala Pi med superbra draghjälp av Philip och Emil. Det var bara att hålla däck och trampa så fort jag kunde....
Sista kvällen med gänget på finrestaurang.
Lördagen slappade vi vid poolen innan vi åkte hem igen.
Jag är mycket nöjd med min vecka, mina cykelben och framför allt sällskapet. 46 mil och typ 6000 höjdmetrar. Jag kommer tillbaka.

onsdag 3 april 2019

April, april

Min helg var underbar - först spin-of-hope för vår egen kämpe Camilla på lördagen. 3 timmar men jag klev av efter 2,5 timme då det inte fanns mer att ge. Jag är nöjd då jag under torsdag och fredag kände mig riktigt rasslig.
 Söndag morgon kände jag mig riktigt seg och märklig, tänkte mig en kort jogg i solen men då jag sprang fel så sprang jag alldeles för långt och höll dessutom på att missa en dejt med en vän. Men såg däremot söta kalvar vilket var ett plus.
Sen åkte jag till Arlanda och norra Finland. Snö, snö och -20 (från +12 grader hemma). Och så denna tidsskillnad - först från vinter- till sommartid och sedan en timme till för att komma in i finsk tid.
Första april kom och jag tror inte jag blev lurad. Dottern sa i och för sig att hon är gravid men jag vet inte om det är ett aprilskämt eller inte. Har inte vågat dubbelkolla. Har simmat lite och joggat lite. Med betoning på lite. En magisk morgonjogg i norra Finland.
Så här mitt i veckan jobbar jag hemma för att få ordning på saker och ting. Bland annat dessa saker och ting. Kaoz.
På lördag drar jag till Mallis och cyklar. Just nu tycker jag vädret bör skärpa till sig men annars känns det fantastiskt fint. Längtar. Ska bara dra av några riktigt hårda jobbdagar först. Som i morse när jag började den här jobbdagen med att leka med stora bollar. Kul!

torsdag 28 mars 2019

Sjuk, sliten eller bara kass karaktär?

Ni vet den där känslan, något skaver, något är inte rätt. Ömsom varm, ömsom kall, huvudet känns som en bomullsboll, lite snorigt, kanske kanske en vag känsla i halsen eller så är det bara inbillning ty Sonen har hånglat med sin flickvän så att han fått halsfluss (eller så är det hon som fått det från honom som kärlekspresent).

Men i dag blir det en hemmajobbardag och jag har precis beslutat att det också är träningsförbud.

Hur tänker ni kring "konstig känsla" vs sjuk vs träning?

För övrigt försöker jag få ihop mitt liv som för det mesta är en logistikutmaning. Jag borde kanske jobba med logistik/planering i stället? Eller kanske inte när jag tänker efter. Här förflyttade jag mig i alla fall med Honom till ett par dagars jobb kombinerat med middagsdejt och föreläsning i Stockholm. Typiskt bra dagar.
Lyxlunch på tåget - dumplings är guds gåva till mänskligheten tycker jag.
Nu ska jag jobba vidare eller först ska jag boka om vårt Mallis-flyg bara. Va? Ska hon till Mallis? Vad då? När då? Med vem? Varför? Håll ut, alla svar kommer inom en snar framtid. Tålamod är en fiskares bästa vän och Marres sämsta vän/sida.

måndag 25 mars 2019

Min helg

Fredag kväll stod jag och klämde intervaller på ett löpband i Borlänge som om det inte fanns en morgondag. Efter det hoppade jag snabbt ner i den lilla svarta för partaj. Japp, Garmin fick följa med i stället för diamantarmband (som om jag hade sådana).
Lördag morgon åkte vi från föreningen på äventyr till Måndagsklubben i Falun. En heldag med träning och inspiration. Jag älskar det! Så rolig dag med en massa skratt och tok.
Söndagen började jag med distansrekord i löpning. Dock något utmanande väglag men jag fick hålla tungan rätt i munnen så gick det också bra. Löpningen är ren kärlek nu.
Tittade sedan på dokumentären "Älska mig för den jag är" med Josefin Nilsson. Jag grät i en timme eller så. Så arg, besviken, upprörd, ledsen och allt däremellan. Se den.
Efter det träffade jag mina föräldrar, två fina vänner och hann sedan med middag och häng med barnen. Typiskt bra för själen.

Nu väntar en ny vecka och den startar jag i Stockholm. Känner mig mosad, trött och seg. Gissar att det är helgens träning som kommer ikapp. Kunde dessutom inte sova i natt för jag kunde inte släppa tanken på att jag inte fixat middag till i kväll (det blir tight med tid). Hatar att fastna i tankevurpor på kvällen/natten, det hjälper ju inte hur mycket jag tänker på middag där och då. 

Hoppas du får en finfin vecka!

fredag 22 mars 2019

Friday!

Det borde varit en bild med fredagstulpaner här men ni får lita på mig när jag säger att de står där hemma och väntar på mig i all sin prakt. Jag själv är kvar på jobbet, det är väldigt tomt här kan jag meddela. Jag ska alldeles strax plocka ihop för att ta mig till jobb-gymmet. Får se om jag hittar ett löpband eller så hittar jag några tunga saker att flytta runt och hit och dit. Men efter det, då svidar jag om till high heels och svarta blåsan för det vankas fest! Visserligen jobbfest men ändå!

Den här veckan har gått himla fort, än hit och än dit och sen blev det fredag. Har för en gångs skull inte lämnat landet men var i storstaden några dagar. Prioriterade dock inte träning då pga var sliten och skulle på konsert och drack drinkar. Också bra. Speciellt den här, min favorit.
I morgon väntar en heldag på Måndagsklubben i Falun - ser så fram emot det! Vi hörs och hoppas du får en härlig fredag! Puss!

måndag 18 mars 2019

Hej där - det är måndag!

Måndag morgon, klockan ringer tidigt och snön vräker ner utanför. Jag är ändå glad att jag har valt ett liv där måndagar inte är jobbiga utan mer förväntansfulla, pirriga och fulla av nya äventyr.

Jag har haft en superbra träningsvecka, många roliga pass och inga måsten. Det där sista gjorde också att jag valde bort långpasset löpning i snöglopp till en njutjogg på dryga milen. Hann bli superblöt om fötterna och rumpan (ty det fanns tydligen is under snöslasket). Gjorde inget, var glad ändå.

På lördagen simmade jag, efter mycket velande gjorde jag CSS-testet ändå trots att jag inte simmat en meter på hela veckan. Men blev ändå positivt överraskad då jag kapat 400-meterstiden med nästan en hel minut. Wihaaa!

Resten av helgen gick i matens tecken. Till exempel åt jag underbar frukost på ett underbart hotell med en underbar prinsessa.
Sen fick hon ett buzy-buzy jobbmöte på halsen och lämnade mig för en stund.
På kvällen hade jag myskväll med min egen prinsessa, mys i soffan och sen försökte hon övertala mig om att hon och hajen skulle få sova hos mig. Dock var hon borta när jag kikade en gång till, kanske ville hajen ändå sova i sin egen säng dvs Dotterns säng.
I dag är jag i ett snöigt Borlänge. Det stormar här! I kväll är jag RPM-fröken. Sen väntar nog ett par vilodagar pga tjänsteresor och att kroppen behöver det.

Hoppas du får en fin vecka! Puss på dig! *pussmunsemojihär*


torsdag 14 mars 2019

Senaste dygnet

Vaknade till snöstorm hemma. Fick äran att skjutsa Sonen till skolan och sedan vidare till tåget som tog mig till Stockholm. Möten hela dagen, Arlanda Express till Arlanda och hopp på ett plan till Helsingfors. Bor på fina Clarion Hotel vid flygplatsen mest för att det är ett fint gym där och så är det lätt att ta sig därifrån till vårt kontor i Helsingfors.

Väl framme klev jag ur businesskläderna snabbare än blixten och iväg till gymmet. Lokal tid var då 20:15. Mitt i natten.

Den här veckan har coach Helena sagt att jag ska ha styrkefokus. FYRA styrkepass ska in om möjligt men utan stress (balans och det där). Så hopp upp på löpbandet för 10 minuters uppvärmning och sedan ta itu med dagens pass som heter "Styrkecirkel med huvudövning 2 - knäböj". Plätt lätt tänkte jag, drar av det där på en 20 minuter och lägger mig sen i badet.

Del 1 - rörlighet 3 varv
Fyrstående rotatation 10/arm
Knäböj med pinne 10 st

Del 2 - huvudövning 4 x 10 reps av knäböj så tungt du kan

Del 3 - cirkel 45 sek jobb/15 sek vila, 4 - 5 varv av övningarna
Hängande rodd (i smithmaskinen, dra dig upp mot stång, fötterna i golvet)
Korsande utfall med vikt
Axelpress framåt med vikt (som det låter, vikt från bröstet till raka armar)
Mc Donaldshopp (step-bräda mellan fötterna, hoppa upp, hoppa ner, sätt dig på brädan och upp igen)

Del 4 - mage
Diagonallyft 3 x 10 reps (på alla fyra, sträck ut motsatt ben/arm)
Fotlyft i planka 3 x 16 reps

Helt fucking död 50 minuter senare. Vet inte vad som hände, kanske dåligt med mat på dagen som det så ofta blir när jag reser. Antingen för mycket eller för lite. Och dessutom konstiga tider. Fick gå ner i repan och köpa förstärkning då jag behövde fylla på. Lyxkvällsmål i sängen.
Hade svårt att somna, låg och vred och vände på mig men till slut så. Klockan stod på 06:30, drog till gymmet igen. Den här gången för att cykla 30 minuter för Unicef.
Blev svettig men det var ändå ett ganska lugnt pass.
Dusch, piff och sen såg jag ut så här.
Gick ner och åt frukost.
Sen åkte jag tåg mot kontoret. Satt och lyssnade på ljudbok samtidigt och rätt vad det är ser jag att vi åker IFRÅN min station. Hoppar av vid nästa och utan att tänka så noga hoppar jag på ett tåg som går åt motsatt håll. Visar sig att den inte stannar vid den station jag ska gå av på. Åker förbi min station och till nästa ändå. Väntar in nästa tåg i rätt riktning och hoppar på. Utan att titta men jag har tur och den stannar där jag vill gå av. Phjuuuuh.

Nu är jag på mitt kontor och har hoppat in i det första av många möten i dag.

Hoppas du får en fin dag! Var snäll mot dig själv!

tisdag 12 mars 2019

Dagens träningspass

Började fint, lätt jogg runt dammen, tänkte stanna och fota men boken jag lyssnade på var för spännande. Skulle jogga lätt, 8 km men jag tänkte att jag nöjde mig med 6 km om det kändes tungt (dubbelpass i går dödade benen).

Tralallallallla springer och tänker på hur f*cking fint livet ändå är och KABAAAAM ligger man där som en säl. Tjusigt. Alltså det var inte ett sånt där tjusigt raml där man ramlar lite fint på knäna och tar sig upp och fortsätter. Nä, det här var ett riktigt fulraml där fötterna släpper från backen, upp i luften och jag landar på rumpan. Tur att jag har en stadig rumpa. Gjorde såååå ont. Fällde en tår, tyckte synd om mig själv och joggade långsamt hem utan några omvägar. Skit. 7,35 km + stukat snyggförtroende + öm svanskota in på kontot (inte det där jävla måbrakontot i alla fall, bara kontot). Slut. Nu fortsätter jag att jobba.

måndag 11 mars 2019

Kropphets

Jag fick en fråga av en anonym läsare om det här med "mitt nya liv" som jag skämtsamt kallar det - bantar jag? Så låt oss prata om kropphets för en stund.

Snart är våren här och då kommer tidningarna att svämma över av "bli smal till midsommar", "dieten som verkligen fungerar", "hon gick ner 3000 kg på 12 veckor". Vi matas med bilder på instagram på snygga, halvnakna kroppar som i vissa fall är retuscherade till oigenkännlighet eller så är de bara så där snygga. Jag själv fascineras väldigt mycket över snygga kroppar och den kropp som jag har som förebild är stark. Den kan lyfta tungt, den är uthållig, den tål långa tävlingar.

Sen ska jag inte hyckla - det är klart jag vill svassa runt i en tight klänning och höga klackar i en kropp som jag trivs med. Där midjan är en midja och rumpan är rund och fin. Men det viktigaste när jag svassar runt är ändå självkänslan - lyser jag inifrån så är jag skitsnygg, oavsett hur många kilon det sitter på kroppen. 

Så nej, jag bantar inte. Däremot försöker jag hitta en balans i mitt liv. Det senaste halvåret har balansen flugit sin kos till förmån för vin flera gånger i veckan, ostbågar varje dag, trerätters ibland fem dagar en vecka, chips på hotellrummet och så vidare. Inte så värst bra om jag dessutom ska jobba stenhårt och gärna träna lite nu och då. Och så mitt magsår/järnvärden/hjärtat. 

Balans för mig är att hitta rätt mängd av mat, träning, jobb, återhämtning, sömn, kärlek. 

Eftersom detta inlägg handlar om kropphets så säger jag bara - livet är för kort för att dricka dietshakes dagarna i ända eller knapra vitkål som enda föda för den delen. Ja, jag kan tänka mig att gå ner några kilo till den vikt jag hade i somras, ja jag kan tänka mig att "offra" några påsar ostbågar i veckan och framför allt vindrickandet i tid och otid ska jag överge. Men jag tror på långsiktighet - att hitta en modell som du faktiskt kan tänka dig att hålla i 10 år framåt. En modell som ger dig flexibilitet när det behövs men också struktur de "vanliga" dagarna. Där du funderar över varför du äter, vem du äter för och känner efter vad just din kropp behöver. Ingen kropp är den andra lik. För mig fungerar det inte att gå på en "kick-start" med 400 kalorier per dag för att "chocka" kroppen. Då kan jag inte umgås med någon, jag kan inte jobba och jag kan framför allt inte träna. Ovärt. 

Har hittat en fantastisk sida med kul fakta. Där hittade jag den här bilden.
Och 5 faktorer som påverkar fettförbränning (i stället för kvällsblaskans utrop om punktförbränning):
Sluta hetsa, att vara överviktig betyder inte att du är ohälsosam, du kan vara d*ävligt ohälsosam trots att du är smal, älska din kropp du blir snygg då, hitta en balans som fungerar för just dig, ta hjälp om du behöver det (men då från utbildade människor som tänker långsiktigt och inte pengar in för dem).

Så här är jag med en öl i handen på Aruba i full fart med att njuta av livet. Ja magen kanske inte är platt, inget sexpack syns, tuttarna kanske har haft en annan form förut, låren är ju inte supersmala trots att jag försöker knipa ihop dem men hej - jag är ju fan snygg ändå!

Mot Cancer - För Camilla

Den här fantastiska kvinnan tillika en av mina allra närmaste vänner har cancer. Jag vill inte ens ta ordet i min mun. Jag får tårar i ögonen när jag tänker på det. Jag tycker det är väldigt orättvist, det är sorgligt, det är ofattbart. Samtidigt som jag beundrar henne så mycket - hur kan hon fortsätta att sprudla, dela med sig av sin energi, omtanke och sina leenden trots allt? Hur gör hon?

Det jag vet är att vi alla ska vara tacksamma för det liv vi lever, vi ska vara snälla mot oss själva och alla andra, vi ska hellre förlåta än fördöma, vi ska njuta, vi ska älska som om det inte fanns en morgondag. Livet är det vi lever exakt just nu, inte det som kommer sen när vi är lediga, får råd, får semester eller vad du nu väntar på.

Häng med på långspinning i Hofors för att boosta ditt hjärta, dina ben och samtidigt stötta Camilla i hennes kamp. Win, win, win, win, win i all evinnerlighet. Amen. #levförfan

Vår vän Camilla har nu kämpat mot sin obotliga cancer i 2,5 år. Förra året startade vi en insamling för att hjälpa henne i sin kamp. En kamp som handlar om att hitta något som kan ge henne mer tid, något som bromsar det händer i hennes kropp eller något som får henne att må bra under tiden. Vi vet att den kampen kostar henne massor med pengar. Därför vill vi precis som förra året utnyttja tillfället parallellt med Spin of Hope till att göra något för henne.

Vi samlas lördag 30 mars för en tre timmar lång cykelstund med en frivillig startavgift som oavkortat går till Camilla. Det finns plats för 13 deltagare och det är först till kvarn. Vill du inte cykla kan du ändå bidra till insamlingen.

Boka cykel: sara90maier@gmail.com
Startavgift: Swish till 0706875533 (Camilla Johansson)

Hoppas vi ses!


Länk till evenemanget här.