måndag 9 september 2013

Bra tips till cykelinstruktörer

Jag har tidigare skrivit några rader om hur jag tycker ett bra spinningpass ska vara. Som "utecyklist" eftersträvar jag att passen inomhus ska efterliknas riktiga cykelpass så långt som möjligt, dvs så lite konstigheter som möjligt. Med konstigheter menar jag "still med överkroppen och mjölksyretrampa med bara benen", korta upp och ner (sitt/stå), överdrivet mycket stående (det går ju att skaffa sig hög puls även sittande och på ett pass ute står jag sällan upp), trampa med 3000 i kadens, luta dig fram över styret så du nästan trillar över det (bak däremot är bra för det används ju ex i MTB-cykling). Ja, listan kan säkert göras lång. Men framför allt gillar jag struktur, syfte och mål - hur är passet uppbyggt, varför gör vi si eller så, hur långa intervaller är det, hur många, hur tuffa, hur ska det kännas.

Lofsan har skrivit några rader här om cykelpass som jag tycker är bra.

Inga kommentarer: