fredag 8 maj 2009

Taktik för varvet

Nu är det 8 dagar kvar EXAKT till starten av årets varv. Men jag startar förstår lite senare... Det är hög tid att ha en taktik nu.

Målsättningen är att springa på 2.15, det borde inte vara helt omöjligt trots att förra årets varv slutade på 2.22.07. Men i år är jag mer taggad och har betydligt fler mil i benen.
Hur ska då detta göras? Mottot är ingen-rast-ingen-ro. I praktiken innebär det så lite stopp som möjligt. Jag måste alltså negligera de första vätskekontrollerna och ha tilltro till att jag klarar att springa länge än så innan stopp.
Stopp 1: Vätskekontroll efter första bron; 6,7 km
Stopp 2: Vid 12,2 alternativt 13,3
Stopp 3: Vid 18,1

Enbart 3 stopp på 21,1 km, kan det fungera? Ja, om det inte är alldeles för varmt förstås. Men inget stopp innan 6,7 km i alla fall. Det är min ståndpunkt (innebär att jag måste blunda hårt vid 4,3 km så att jag inte faller för frestelsen).
Jag räknar inte på några tider eftersom jag denna gång inte behöver vara rädd för några rep. Härligt!
Målet denna gång, förutom en tid på 2.15, är att peppa fram mina nya löparkompisar att lyckas och sedan fira ordentligt med dem när vi kommer i mål.
Göteborg - visa dig återigen från din bästa sida när vi ses om 8 dagar!

2 kommentarer:

Snorkkis sa...

Hur brukar du dricka annars på långpass? Tror det är bra att köra enligt beprövat koncept. Brukar det vara stockning vid kontrollerna? Antar det. Du verkar härligt taggad, så det kommer säkert att gå jätte bra!

Marre sa...

Jag dricker faktiskt inte så mycket på långpassen, första pausen brukar inte komma förrän vid 10 km och sedan stannar jag vart 5:e kilometer ungefär. Om det är varmt, lite oftare förstås. Det brukar vara ganska mycket stockning vid de första vätskekontrollerna, därför tänkte jag skippa några. Men i dag drack jag alldeles för lite och då fick jag verkligen sota för det. Hmmm, kanske omvärdera taktiken... ;-)