måndag 9 mars 2009

Tempolöpning var det ja

För att få ihop min träning denna vecka, måste jag verkligen slå knut på mig själv och köra på omöjliga tider. Allt handlar om planering! Veckans första träningspass fick alltså bli måndag morgon klockan 07.00. Det handlar om tempolöpning. Kombinationen måndag morgon 07.00 och tempolöpning är egentligen inte min grej, men vad tusan, det gäller att inte tänka utan bara att göra.

Sagt och gjort, iväg till gymmet, väck kroppen sakta med 1,5 km löpning i 8,5 km/h. Gick ganska OK. Dags för tempo i 5 km, började lätt med 9,0 km/h där jag efter 1,5 km började öka sakta men säkert i en kilometer till 10 km/h.

Vätskepaus och känslan av att kroppen faktiskt vaknat började infinna sig. Dags att köra andra halvan. Började lugnt igen med 9,2 km/h i 500 meter, sedan 9,4 ett tag till. Sista tempokilometern ökade från 9,5 km/h med 0,1 km/h vid varje 100 meter. Det kändes suveränt bra! Avslutade lugnt med 1,5 km nerjogg (bjöd på en liten rusch sista hundra metrarna också).

Dagens första träning avklarad, summering: bra pass, lugnt på gymmet, 55 minuter blankt, bra känsla i kroppen när den väl vaknat, stretch, dusch, frukost.

Vilken start på en hektisk vecka! Kan inte bli bättre!

Inga kommentarer: