De 4 bästa tipsen
* Titta framåt: Oavsett om det är lerigt eller kurvigt ska du titta 1–2 meter fram i spåret. Tittar du bara ned på framhjulet riskerar du att köra in i hindren.
* Använd frambromsen: Frambromsen är din bästa vän när slingan är teknisk. Frambromsen reagerar snabbare och är bra för små justeringar när du ska bromsa in en aning. Bakbromsen är bra för utförskörning eller panikbromsning.
* Håll tempot: Det är lätt att slösa krafter i onödan genom att gasa och bromsa för ofta. Försök istället att hålla ett jämnt tempo. Det är t.ex. bättre att hålla igen lite i kurvorna med en konstant fart än att bromsa in i kurvorna.
* Vänj dig vid utrustningen: Det är en fördel om man vänjer sig vid cykeln och lär sig hur stort tryck som behövs för att bromsa och hur lätt det är att växla. Avsätt tid till att lära känna utrustningen.
Stenar och rötter
* Slappna av i överkroppen - då kan du hjälpa till med både armar och ben för att ta upp stötarna från underlaget. På det sättet kan du ta dig fram smidigare i terrängen.
* Dämpa stötarna - när framhjulet stöter emot ett hinder så ska du sluta trampa för ett ögonblick för att i stället ta upp stötchocken med armar och överkropp – och hålla emot.
* Lägg kroppstyngden mellan sadeln och styret - när du kommer fram till det ojämna banpartiet blir balansen avgörande. Därför bör du resa dig upp något från sadeln och luta dig lite framåt så du hittar en bra balans mellan sadeln och styret. Stå gärna upp på pedalerna och tryck gärna lite mot sadelspetsen med låren (ger en extra balanspunkt). Ställningen gör det möjligt att balansera cykeln och förskjuta kroppstyngden från sida till sida.
* Håll tempot - farten är viktig för att du ska ta dig fram över ojämnheterna så smidigt som möjligt. Håll därför tempot uppe och trampa ev. lite lugnare genom de ojämnaste partierna. Om du tappar farten förlorar du också kraften du behöver för att ta dig genom banpartiet.
* Bromsa inte - undvik att bromsa när du kör över ojämna partier. Om du tycker att farten är för hög ska du bromsa in strax före de ojämna banavsnitten.
Lera
* Slappna av i överkroppen - det är lättast att hålla balansen om du är avslappnad så att du snabbt kan reagera på det lösa underlaget genom att snabbt ändra läge på kroppen. Det räcker alltså inte med att ta ett djupt andetag och hålla andan innan du kör ut i lervällingen. Spända magmuskler gör bara att överkroppen låser sig.
* Förlägg kroppstyngden bakåt - när du når fram till ett avsnitt med mycket lera och gyttja ska du förlägga din kroppstyngd något bakom sadeln. Genom att flytta tyngden bakåt över bakhjulet lättar du på trycket på framhjulet som därmed lättare kan rulla fram genom det mjuka underlaget. Pressa samtidigt styret framåt när du når fram till gyttjepölen så du inte får stopp på det mjuka underlaget.
* Välj en linje - den bästa linjen är oftast den mest uppenbara. Välj den som ser lättast ut och sikta in dig på att hålla den. Det är oftast den rakaste vägen genom lervällingen som är den lättaste, eftersom det finns en hård botten under gyttjan. Det viktigaste är att du håller den linje du valt och inte bromsar in.
* Håll tempot och fortsätt trampa i jämn takt - rent instinktivt kan det vara lockande att bromsa in och sluta trampa för ett ögonblick när man kommer fram till en stor gyttjepöl. I stället är det viktigt att utnyttja den fart som du fått upp på cykeln och fortsätta trampa med lätta, snabba och konstanta tag.
* Lyft framhjulet - i takt med att du vänjer dig vid lervällingen kan du träna på att distinkt lyfta framhjulet in över pölen. Håller du ett högt tempo kommer framhjulet knappt att vidröra leran, och risken minskar för att du ska ramla omkull.
Gropar
* Byt till en lätt växel - innan du kör ned i gropen ska du lägga i en växel som gör att det blir lätt att accelerera när du kommer upp på den andra sidan. Tycker du att farten är för hög ska du bromsa in snabbt innan du rullar över kanten – eller bara utnyttja farten.
* Förlägg kroppstyngden bakåt - när framhjulet rullar ut över kanten ska du förlägga kroppstyngden bakom sadeln och sträcka ut armarna.
* Vågräta pedaler - oavsett hur djup gropen är som du ska köra igenom ska du tänka på att ha en neutral och vågrät pedalställning. Det minskar risken för att pedalerna ska slå i mot underlaget.
* Gasa på upp ur gropen - när du kommer ned till botten ska du böja armarna och flytta fram kroppstyngden från sadeln mot styret. Trampa till lite extra så du kommer upp över kanten på gropen.
* Håll tempot - om du kommit halvvägs genom gropen och plötsligt börjar att bromsa, är risken stor att du antingen ramlar eller måste stiga av. Försök i stället hålla tempot genom hela gropen.
(alla tipsen och bilderna hämtade från Aktiv Träning)
2 kommentarer:
Bra tips! tack!
Kul med mtb!!
Tack för ditt grattis! :) Lever i ironman bubblan!! :)
Skicka en kommentar