måndag 10 januari 2011

51 dagar att planera

Enligt min nya nedräkning är det 51 dagar kvar till Vasaloppet, hur lägger man upp det på bästa sätt? Ingen aning, men i min träningsfilosofi är ju planering allt så jag får väl försöka ge mig på en grov planering.

Vecka 2 (nu) - ca 5 mil
Skidor måndag och sedan skidläger med massor med skidor fredag till söndag. Långpass på söndagen på 3 mil.

Vecka 3 - ca 6 mil
Långpass på helgen ca 3 - 4 mil. Ett par ytterligare pass under veckan totalt 2 ml.

Vecka 4 - ca 6 mil
Långpass under veckan på förhoppningsvis 4 mil. Nike-konvent på helgen! Ett par ytterligare pass under veckan.

Vecka 5 - ca 7 mil
Långpass under helgen på 4 - 5 mil. Ett par mil under veckan.

Vecka 6 - ca 8 mil
Engelbrektsloppet 6 mil på söndagen. Ett par mil under veckan.

Vecka 7 - ca 7 mil
Sista långpasset under helgen, ca 5 mil. Ett par mil under veckan.

Vecka 8 - ca 5 mil
Uppladdning pågår.

Vecka 9 - ca 1 mil
Vasaloppsveckan! Lätt träning under veckan, mest vila.

Hittills har jag gnetat ihop ungefär 10 mil på skidor. Men det är nu det börjar på riktigt! Om planeringen går som det ska så blir det ytterligare 45 mil och då är jag riktigt, riktigt nöjd! Men skidåkning är som bekant väldigt svårt att planera, det kan bli dåligt med snö, kallt, inga spår mm.

Inga kommentarer: