måndag 4 mars 2013

Spinningpass

Ibland leker jag med tanken att jag ska bli spinninginstruktör när jag blir stor. Jag har inte en jättestor vana av spinning men jag vet vilka pass jag gillar och vilka jag inte gillar. Sen är det ju alltid lätt att sitta på sidan om och vara kritisk, jag vet.

Men om jag fick välja skulle mitt spinningpass bli mer likt "riktig" cykling. Det skulle handla mycket om att stärka, öka cykelförmågan, bygga, tröskel, sweet spot och annat som jag har användning av på min racer eller MTB. Det skulle ALDRIG, ALDRIG någonsin finnas en fixering (när man är still med överkroppen och bara låter benen gå), vad är det bra för? De flesta instruktörer plockade bort den övningen redan på 90-talet men emellanåt kommer den på besök och jag vägrar konsekvent att göra den. Bara för att det ger mjölksyra betyder det verkligen inte att det är bra och när sitter man så på en vanlig cykel? Dessutom har det visat sig att den sliter väldigt på höft och knä och det är det sista jag vill.

Tillbaka till hur jag skulle vilja ha det. Nedan ett otroligt bra exempel på upplägg. Det är tjejgruppen SubXX som varit på spinning i helgen och instruktören lade upp detta pass. En tydlig illustration över vad som ska göras, från start till mål. I love it!
Spinning_SubXX.jpg

45/15 på tröskeln (2*10 min)

90/30 * 5 Stressad tröskel
6*2 Styrkeintervaller
5*30 Spurter
10 min HLK (Hög Låg Kadens)
7 min tung backe
15/30*5 + 30/15*2 Spurter

Och titta på beskivningen ovan, bara intevaller/övningar som är ruskigt bra för mig som cyklist. Ja, det här passet skulle jag då sno rätt av. Fast 1:52 är lite mastigt förstås men jag kan dela upp det på två.

Något annat som är bra är pulssystem såsom som Activio som vi har på gymmet. Att få pressa sig själv i intervaller som kanske är lite längre än under vanliga spinningpass där det är mycket upp och ner hela tiden. Och på tal om upp och ner - jag tycker också det är dags för instruktörerna att jobba mer sittande och tungt (alternativt hög kadens) än att hela tiden jobba stående så fort pulsen ska upp. På racern är det väldigt sällan jag står upp vilket innebär att jag vill stärka cykelbenen även sittande.

Fler bra klassupplägg kan du hitta här hos Jessica (bild från hennes blogg). Jessica är en grym cyklist och spinninginstruktör som jag cyklat för några gånger. Hennes pass är gudomliga. Just saying.

Och detta med anledning av att jag Vasaloppsspinnande fyra timmar i går i makligt tempo (självvalt) och därför hann fundera mycket på det här med spinning och hur olika de tre instruktörerna var. Och jag vet, på en spinningklass är det kanske inte så många "riktiga" cyklister utan de flesta ser spinningen som en bra konditionsträning och vill ha mer variation är cykelnörden Marre. Men kanske ska det finnas olika typer av pass beroende på syfte och mål?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter väldigt vettigt Maarit, håller med dig man vill att ett spinningpass ska ge nåt man har nytta av innan ute-cyklingen kan dra igång!! /Lisa

Linda sa...

Då är det dags att du blir stor nu Marre. Jag är säker på att du är grym som spinninginstruktör och jag skulle definitivt komma på dina pass!=)
/ Linda