lördag 4 september 2010

Multisport - the story

Morgonen började vid 07.00, full fart från första stund. Det skulle fixas frukost, packas, nervositet, sonen iväg på simträning mm. Hur ska all packning få plats?
Det var fler nervösa vid parkeringen, alla såg ut som proffs.... Jag och Marie, min nya multisportkompis. Vi ser lätt hysteriska ut, eller?Så här såg kontrollerna ut. Vi började dock med att springa 500 meter runt tävlingscentrum. Inte så jobbig start men det märktes att många var sugna på att dra iväg och dra ifrån. Vi tog det lugnt från början. Tillbaka till cyklarna och nu väntade MTB-cykling. Enligt arrangörerna var det ungefär 10 km, det blev 20 km.... Men vi var väldigt nöjda över att vi cyklade på bra och gjorde inga missar alls. Allt enligt plan! Cyklingen var backig som bara tusan, mjölksyran brände i benen. Lite jobbigt också att möta tävlanden som redan var färdiga på den här etappen.En av kontrollerna på cykeletappen var högt upp. Riktigt högt upp. Vi fick verkligen köra team för att fixa det, jag lyfte upp Marie och hon fixade den. Jihaa!Efter cyklingen var vi tillbaka till tävlingscentrum. Då hade det gått två timmar och två mil. Vi drog iväg på löpning. Uppför givetvis.... Löpningen var över träskmark och småstigar. Ganska roligt ändå. Nedan två ganska trötta tjejer på myren. Ganska blöta på fötterna också.Efter myrlöpningen sprang vi till paddlingen. Lyckligt ovetande om vad som väntade. Vi började paddlingen i en kanal under flera broar. Broarna var så låga att vi fick ligga ner i kanoten och skjuta oss fram genom att hålla i taket. På ett ställe fastnade kanoten. Panik.... Men väl ute i sjön gick det ganska bra. Tävlingsarrangören hade skojat till det hela genom att lägga banan så att alla fick zick-zacka sig fram och tillbaka över sjön i flera varv. Vi valde också fel väg en gång och fick dra kanoten i sly.Här är Marie uppe och tar en kontroller från kanoten.Efter paddlingen var jag bra slut. Visste att det var en kort löpning tillbaka till tävlingscentrum men den kändes nästan omöjlig.Vi lyckades på något sätt springa hela vägen tillbaka. Då hade väldigt många lag kommit i mål redan och vi visste att vi hade en otroligt jobbig etapp kvar - cykling, löpning och cykling. Det gällde att inte fundera så mycket utan bara dra iväg från TC. Jag var trött, så fruktansvärt trött. Tur att min ordinarie multisportkompis var med oss hela dagen med peppning, sms och annat. Annars hade det nog inte gått.

Vi drog iväg, mötte en massa glada lag på väg mot mål. Cyklingen gick bra, vi konstaterade att vi nu kört nästan 5 mil och hållt på i drygt fem timmar. Nu väntade löpning på Fjällberget, ni hör ju hur de låter. Backe upp och ner hela tiden. Men vi ser ganska glada ut vid nummer 25 (Lillån) i alla fall!Löpningen avslutades med en uppfriskande simtur i ett tjärn för min del. Jag trodde att arrangörerna skojade när det stod att det var siming till en kontroll. Men nej då, inget skämt där inte. Av med tröjan och ut i det dyiga vattnet. Fy vad det var geggigt och kallt! Och att simma med skor är inte att rekommendera. Jag höll på att frysa till is. Men det var bara att genomföra. Inget backande här inte.

Nu återstod bara två kontroller, helt otroligt! Vi började verkligen få segervittning nu. Upp på cykeln och påbörja nedförsbackarna. Fast då kom jag på att jag inte hade några bromsar alls. En bom närmade sig med stormsteg, cykeln gick fortare och fortare. Fick slänga mig åt sidan till slut för att få stopp på ekipaget, läskigt. Men vi fortsatte, cykling på jobbig grusväg men nu var vi ju så nära. Kollade på klockan och insåg att vi hållt på i dryga sju timmar nu. SJU TIMMAR!

Sista två kontrollerna gick väldigt bra och fort, det var medvind, nerförsbacke och hemlängtan.

När vi svängde in på TC sista gången, då var känslan helt obeskrivlig. Det fanns nästan inga människor kvar (utom de underbara arrangörerna som stod och väntade på oss med kaffe, mackor och fina vinster). Så trött och så lycklig. Tiden slutade på 7 timmar, 52 minuter. Distansen blev 60,6 km. Herregud. Förra året blev tiden 5:45 och sträckan 4 mil. Inte undra på att det kändes långt.... Vinnartiden låg i år på dryga fyra timmar.

Nu är vi nöjda och VINNARE båda två, hurra Marie, vad vi är bra!Nu ligger jag i soffan, försöker bli varm igen efter badandet. Njuter av en bra dag och önskar jag hade kunnat ha en ledig dag utan träning i morgon..... Nåväl, det kostar att ligga på topp!