fredag 1 juni 2012

Konferens i Göteborg

Har varit på konferens i Göteborg i några dagar. Har fått rapporter hemifrån om regn och rusk men här skiner solen hela tiden. Göteborg är en underbar stad!

Att vara på konferens kan låta lyxigt; checka in på ett fyrstjärnigt hotell på Avenyn (längst upp, passade på att runda Poseidon många gånger bara för att), sova ostört i en sjukt bred säng med krispiga lakan, badrum med badkar, lyxig hotellfrukost, fika med det mesta man kan önska, middagar, luncher, allt serverat. Och visst, det är lyxigt, men inte bara. Det är sjukt tröttsamt också. Är nog mer trött efter en två-dagars konferens än en efter en mara. Just den här konferensen var jag "bara" deltagare på så det sänker stressnivån något. Men jag ska ändå känna att det är "värt" att offra några jobbdagar så det gäller att suga ut det mesta, vara på allerten, anteckna, försöka få ut mer information under rasterna, diskutera med de andra deltagarna, ha möten mellan föreläsningarna, checka av mailen, ringa samtal. Ja, det är typ jobb 24 timmar om dygnet. Men vet ni vad jag tycker är värst? Att inte få styra sin tid och framför allt mattiderna. Det erbjuds snacks till höger och vänster (som sällan är nyttiga), middagarna är supersent (betyder klockan åtta) så jag är vrålhungrig långt innan. Det ska drickas alkohol mest hela tiden (jag tackar bestämt nej och håller mig till cola light).

Nåväl, i-landsproblem. Men eftersom jag ska cykla 16 mil i morgon hade jag kanske önskat få styra min mat och min sömn lite mer. Just nu är jag helt slut, det blev ett helt glas vin i går och en avec också. Tyvärr drack jag kaffe alldeles för sent också så nattens sömn har varit obetydlig. Får försöka slumra några timmar på tåget hem.

Men något som var bra på konferensen var avslutningen i går, då kom Elizabeth Gummeson och föreläste om "Tala är guld", kommunkation och konflikthantering. Hon är så underbar! Det låter så enkelt när hon beskriver hur man borde göra, att faktiskt stänga av sin egen mun och bara använda ögon och öron. Att faktiskt på riktigt intressera sig för personen framför dig och LYSSNA. Aktivt, intresserat. Så om min omgivning tycker att jag beter mig konstigt några dagar nu så kommer det att gå över när Gummeson-skimret lagt sig.

Här tänkte jag ha en bild som jag smygtog på Elizabeth men internätet är piss-dåligt så det blir inget med det. Ni får föreställa er en skum figur långt borta som kan vara vem som helst men som jag påstår är föreläsaren som är beskriven ovan.

Inga kommentarer: