söndag 8 mars 2009

Tjejer och rumpor, killar och överkroppar

Jag blir helt fascinerad när jag besöker ett hederligt gammeldags gym. Mitt vanliga gym är ju inget gym egentligen utan ett ställe där vi kör gruppträning. Eftersom mitt löpband är trasigt gör jag i en månad studiebesök på ett riktigt gym. Och här snackar vi gym. Svettigt, mer tonvikt på råa vikter mindre på maskiner. Stora, biffiga killar som grymtar och skriker högt. I fredags höll jag på att ramla av bandet några gånger av ren förskräckelse.

Efter två besök till detta gym blir jag så förvånad över hur olika tjejer och killar tränar (alltså de få tjejer som råkat vara där samtidigt som jag, här snackar vi som sagt var ett testestoron-stinnt gym, inget vanligt lyxgym). Killarna kör rygg, mycket biceps och även bröst. End of story. Tjejerna kör rumpa, rumpa, framsida lår, rumpa, rumpa, mage. End of story. Hmmm, hur har det blivit så här? Hur snygga tror killarna att de är med stora överkroppar och små pinn-ben? Hur tror tjejerna att deras kroppar ser ut ett x antal rumpövningar och inget annat? Framför allt, vart tog balansen vägen? Jag måste dock erkänna att jag körde en rumpövning också fast jag inte planerat det, det såg så himla roligt ut att jag bara var tvungen att prova.... ;-)

Inga kommentarer: