tisdag 30 april 2013

Morgonsim och triathlonsnack

Den här veckan blir återhämtningsvecka säger coachen. Skönt säger jag, om det inte vore för att det också är testvecka. Att jag aldrig lär mig att slappna av!

I går startade jag veckan med vila vilket var välbehövligt efter helgens långpass. I morse drog jag till simhallen för att glida i vattnet innan sju. Hade ett "lätt"program i dag men då jag lyckats lägga min dolme på fel plats fick jag modifiera passet något. Stör ju min ordningshjärna förstås. Tur att jag hittat nya simglasögon i alla fall.
Valfri drill med teknikövningar, sedan 250 meter löst innan 4 x 25 m med 30 sekunders vila mellan. Gick faktiskt riktigt bra och jag är nöjd över farten och känslan. Avslutade med ytterligare 2 x 250 m innan avsim.

I duschen pratade jag triathlon med en tjej som genomfört 7 Ironman med målet att kvala till Kona, Hawaii. Tyvärr har hon inte lyckats kvala ännu så för att bli snabbare satsar hon i år på halva IM-distansen. Så himla kul att lyssna på hennes erfarenheten och tips till mig som är rookie. Framför allt lugnar hon mig och skickar med rådet att det är otroligt många som har Kalmar som sin första Ironman och även som sitt allra första triathlon. Det gäller att ta det lugnt och metodiskt, att orka tänka delmål, att spara på energin så den räcker hela vägen fram. Hon gjorde sin bästa tid 2008 i Kalmar - 10:57:01, senaste hon ställde upp på en Ironman-distans gjorde hon det i Florida och kom in på en tid på 11:04:11.
Sitt allra första Kalmar (2006) gjorde Stina på 12:40:16 med simtiden 1:33:55, cykel 6:38:28 och löpningen på 4:20:01. De två första åren gjorde hon Ironman på en vanlig landsvägscykel med tempo-clips-on och med 10 timmars träning/vecka, nuförtiden har hon en cool tempohoj och kör betydligt mer träning. Men då har hon också som mål att kvala in till Kona. Mitt mål är att överleva. Lite skillnad där.

Inga kommentarer: