fredag 17 februari 2012

Träna rätt för din ålder

Aftonbladet är en outsinlig källa för kunskap. Nu har jag fått reda på hur jag ska träna för min ålder, tänk att jag famlat i ovisshet så länge! Läser intresserat att jag nu i 40-årsåldern (ja, jag är inte 25 år som jag brukar ge som officiell ålder när någon frågar) kan räkna med att få högt blodtryck och gå upp "onödigt mycket" i vikt. Jag har nått den gyllene medelåldern (PANIK) och ämnesomsättningen börjar dala. Står något om hormonella förändringar också (inte klimakteriet väl?). Börjar bli riktigt deprimerad vid det här laget. Längtar efter en stoooor påse chips, inte undra på att vi 40-åringar lätt går upp i vikt när vi får sånt här slängt på oss utan någon chans att värja oss.

Nåväl, hur ska jag träna då? Blir något lugnad, det är ju ändå en hel del saker som föreslås. Börjar med löpning, raska promenader, ridning (om h*vetet fryser till is), bodycombat (oh yes, now we're talking!), yoga, spinning, zumba, kettlebells, crossfit och pilates. OK, ganska bra. Var rädd för att knyppling med pulsklocka skulle vara det mest avancerade. Ser fram emot att bli 60 år, då ska man tydligen träna "lek med barnbarnen". Tänk inte ens tanken, dottern.....

Och på tal om ålder - grattis bästa Mallan som fyller 40 år i dag!

Inga kommentarer: