tisdag 7 februari 2012

Nike Blast 2012 - superlångt inlägg

Nu är det dags att summera årets träningshelg!

Fredag
Börjar helgen i en bil med underbara träningskompisen och snöstorm. Fortsätter med workshop i Functional Moves för självaste Mango. Han är så underbar! Själva klassen var helt otrolig men teorin värdelös. Ett rabblande genom övningarna och inget utöver det som redan står i häftet. 90 minuter. BOOOOOORING. Men vi höll till på hypade stället House Of Shapes, coolt. Där skulle jag gärna träna. Kollegan gick och testade alla maskiner de hade på gymmet. Och lite till. Lördag
Det är NU det börjar på riktigt! Tunnelbanan var full av entusiastiska konventdeltagare. Vi kom fram till Globen, irrade runt ett bra tag innan vi hittade rätt ingång (skyltar kanske?) och fick stå i kö hur länge som helst trots att vi checkat in dagen innan. Garderoben var ett slagfält, underdimensionerat så det hette duga. Men nåväl, vi kom in och kunde gå in och hämta våra skor och goodiebag. Jag har tydligen för stora fötter så jag fick inte de skor jag ville ha. Dåligt Nike! Men de här var också OK, ett par Nike Lunar Allways TR i stället för Nike Air Max. I goodiebagen fanns duschcreme, schampoo, lukta-gott-spray, vattenflaska och tandkräm. Sedan hamnade vi i shoppen av någon underlig anledning, hur gick det till? Men vilken shop. Allt lockade. Trots att det var ungefär en miljard människor där samtidigt. Vis av föregående år, plockade jag på mig massor med kläder i rätt storlek och valde sedan omsorgsfullt ut vad jag skulle handla (visade sig senare att Nike varit smarta nog att ta med sig mycket mer kläder än vanligt så det fanns faktiskt kvar kläder även på söndagen då det var betydligt lugnare i shoppen). Och som sonen utropade i morse "Vad ska pappa säga när du handlat så HÄR mycket?" så Mannen, det mesta är gamla trasor som legat i garderoben.... Men passen då?

NTC Masterclass med Marie Purvis (grundaren)
Höll på att missa klassen då jag blev akut sugen på kaffe men kom lagom till uppvärmningen. Enkel klass med burbees, hopp, och en massa annat. Tror det var 90 sekunder av varje grej och sedan byte. Svettigt!

Functional Moves Atlet med Mango
Bra övningar men lite trångt (som alltid). Magnus hade plockat ihop en massa gamla godingar och några övningar som jag inte kört också. Och Mango är ju Mango....

Hors Categorie med Jessica Clarén
Helt klart den bästa klassen jag varit på! Vilken underbar instruktör hon är, Jessica. Det bara lyser och det känns som att hon ser exakt varje deltagare. Skönt också med ett upplägg där man sätter en målpuls för varje intervall och det är upp till mig hur jag tar mig dit. Dessutom krånglade Activios pulssystem men även det hanterade hon med bravur. Hon är tamejtusan ett geni den där Jessica. Satt och stirrade in i Tri-Karins rumpa hela passet, lite coolt att ha en Ironman framför sig, gjorde att jag tog i lite extra....

Global Yoga Play med Johanna Andersson
Hade länge tvekat om jag skulle våga ta en yogaklass men jag gjorde det och tur var väl det. Helt underbar yoga med en underbar Johanna Andersson som vågade ta ner yogan till en "rolig" nivå. Jag kände att jag kunde göra nästan allt, vågade mycket mer än jag tidigare gjort trots en massa människor runt omkring mig som jag lätt hade kunnat ramla på. :)

BodyCombat 51 med Fredrik Andersson och Michael Steenhouwer
Svårt att komma igång med BC efter yogan men killarna var helt fantastiska, det var show från första minuten. Man måste bara älska dem. Själva releasen var ingen WOW direkt men kanske blir det bättre i ett mindre format.

Nu var vi helt slut, åkte hem, tände ljus och körde finmiddag. Eller nja. Söndagen började jag med föreläsning, det var barnprogramledar-Fakiren som var presentatör, vilken rolig kille!
Fighting spirit med Paolo Roberto
Paolo trollband mig från första stund. Vilken underbar man! Från att ha varit en av de tre farligaste ungdomarna i Sverige till att driva sju framgångsrika företag. Vi fick höra hans livs historia kryddat med en massa skratt och härliga citat. Bland annat tyckte han att det var dags att på allvar utrota filmen Stockholmsnatt då han inte längre ville se sig själv i pungbrallor.... Skönt också med hans ego - "Jag är för fan född i form" var hans svar på det mest. Och så förstås "Bring it on din jävla räka" som han mottog varje utmaning med. Han ställer också en hel del provocerande frågor till publiken, bland annat "Hur många av er har problem med att få ihop livspusslet?". Flera räcker upp handen varvid han skriker "Pussel är till för mesar!". Enligt Paolo handlar livet om prioriteringar hela tiden, att inte bli ett offer. Det är sex bollar som hela tiden ska hållas i luften, tre av gummi, tre av kristall. Gummibollarna är jobb, pengar och materiella ting. Kristallbollarna är familj/nära vänner, kroppen och själen. Han uppmuntrar oss att tro på något, vad som helst bara vi ber, mediterar eller på något annat sätt lyssnar på hjärtat. I'm in love. NTC Get Lean med Marie Purvis och Maria Olofsson
Svårt att komma ur Paolo-bubblan och in i träning igen, återigen Nike Training Club (ni vet den där appen man kan ha i ifååånen). Den här gången roligare upplägg med 30 sekunder x 9 övningar, upprepa, nya 30 sekunder med andra 9 övningar, upprepa. 10 minuter core och sedan upp och köra de första 9 övningarna en gång till. Riktigt roligt när det blir korta ruscher att köra.

Sh'bam 7 med Dorotka Baburin och Kimmo Jukuri
Kimmo är min stora favorit, så söt så man vill äta upp honom. Och Sh'bam är precis så lätt att till och med jag hänger med i svängarna. Underbart! Timmen gick otroligt fort!

Försökte hänga med kompisarna på Paolos boxning men lämnade salen efter en stund, orkade helt enlkelt inte.

The power of adventure med Ola Skinnarmo
Dagens sista pass, visst var Ola bra och visst var det kul att få höra på hans äventyr men det blev krystat när han skulle väva in hans erfarenheter och få ihop det med vår träning. Det blev många klyschor om "ni som äter morötter hela dagarna" och annat. Eller så hade jag blivit alldeles för bortskämd av underbara Paolo..... Nu var det dusch och iväg till hotellet på Arlanda i väntan på tjänsteresa. Smällde i mig en stor påse med godis (första gången sedan i höstas någon gång!) och bara slappade.
Så vad tar jag med mig från helgen? Det är underbart att få träna med hundratals andra, mer föreläsningar till nästa år, fler spinningpass. Bring it on din jävla räka.

3 kommentarer:

Jessica sa...

OJ! Hade du så fina "gamla" kläder i din garderob ;)
Håller med - det har varit en super-duper-helg!

LinaTriathlet sa...

Ah synd att vi missa varann!!

Jessicas klass var helt klart bäst! Hon var grym, sån energi!! :)

Jennie sa...

Åh, var du på Nike Blast! Visst är det bäst! Jag hade annat kul på G just i år.