söndag 15 maj 2011

Les Mills Promotion turné - recension

I fredags hade jag ett viktigt möte på eftermiddagen. Ställde därför in racerturen på morgonen för att kunna förbereda mig ordentligt utan stress. Dessutom kom en huvudvärk krypande under natten som vägrade ge med sig, en blandning av nervositet och vätskebrist tror jag.

Fredagseftermiddagen kom och gick, en snabb genomgång av den nya releasen Functional Moves (hur bra som helst, den här gillar jag verkligen!) och hem. Men olustkänslan vägrade ge med sig, huvudet bultade, magen kändes orolig. Valde att ställa in racerturen helt och hållet och mysa med mina små älsklingar i stället.
Lördag morgon - i väg på Les Mills Promotion turné. Tidig morgon, klockan ringde redan vid sju. En lördag. Suck. Men jag är glad att jag drog iväg. Fick börja dagen med att testa RPM, första gången ever för mig. Duktiga instruktören Jimmy Lundqvist (nordisk programcoach för RPM) förmedlade passet på ett häftigt sätt. Jag gillar konceptet med RPM - tydlighet och syfte med varje låt. Första låten var en "vanlig" uppvärmning, nästa lite mer tempo och tredje första bergsklättringen. Man visste hela tiden hur långa intervaller som skulle köras, hur många det var totalt och instruktören visualiserade hela tiden på ett bra sätt hur det skulle kännas, var vi cyklade. Trots att han var ganska tyst. Hela kroppsspråket förmedlade en underbar känsla. Och när det gällde, då peppade han som bara den. Något annat som var kul var att han hela tiden hänvisade till "teamet", från start till mål. Alla skulle in i mål. Dessutom delades klassen upp i flera team som skulle dra i de olika intervaller. Me like!

Efter RPM var valet BodyPump eller shopping. Det blev shopping.... Någon måtta får det vara på tränandet.... Dessutom var det ganska sunkigt redan i träningsskåpet...

Efter shopping och lätt lunch var jag tillbaka igen för att lyssna på Les Mills i allmänhet och kika in på klassen BodyVive som pågick samtidigt. Måste erkänna att jag inte riktigt förstår konceptet med BodyVive. Hoppsasteg, aerobic, bra musik, gummiband och små bollar. Fast man ska aldrig säga aldrig....

Dags för sista passet, BodyAttack. Jag har provat det några gånger tidigare men aldrig fastnat för det. För mycket "gymping" har jag tyckt. Men i dag var det Kristin Andersson (i Les Mills trainerteam) som körde. Vilken energi, vilken tjej! Innan klassen gick hon runt och tog alla i hand och verkligen hälsade välkommen till passet. Sedan hade hon grym koll på namn, ögonkontakt med alla och bara sprudlade av enerig hela passet igenom. BodyAttack är en klass som blandar aerobic med "sport athletic" och styrka. Vi började med uppvärmning, typ enklare aerobic-steg. Sedan hopp och studs tills hjärtat nästan hoppade ur kroppen. Styrka för överkroppen - tricepsarmhävningar och vanliga armhävningar. Dryga 100 st. Det kändes, orkade definitivt inte köra alla, trots att jag fegade och körde på knä. Upp igen och pulstopp med löpning och intervaller. Avslutade passet med benstyrka (benböj och utfall), mage och stretch. Ja, riktigt bra pass måste jag säga. Kanske är jag omvänd nu?

Hem i racerfart, körde en FM-klass för ett gäng på träningsläger. Efter duschen kände jag mig rejält trött och återhämtade mig med en mjukglass med noisettetopping. På kvällen grillat i trevligt sällskap samt vin.

Inga kommentarer: