lördag 6 juni 2015

Siljan Runt 2015 - The Story

Monster-Linda har skrämt mig hela veckan med att det minsann inte blir tal om fler stopp än ETT. I Leksand. Inte undra på att jag var dödsnervös hela fredagen och gick mest och funderade på hur mycket energi som jag kan proppa på cykeln. En team-medlem blev otroligt lycklig när han fick tipset att man faktiskt kunde tejpa fast saker på ramen. Han började lite lätt med gel, gick all in på Kexchoklad men när han började hämta chipspåsar och team-medlemmen Christer så sa jag vänligt men bestämt nej. Christer måste ju för guds skull få cykla själv.
Sov dåligt hela natten, fick springa på toa stup i ett och drömde jobbiga drömmar om ett liv utan kaffe - eller rättare sagt en cykeltur runt Orsasjön och Siljan utan kaffe. Hua.

Morgon, klockan ringer, vi försöker trycka ner frukost och så iväg till starten där Monster-Linda och de andra polarna väntar. Hur jag än gjorde fick jag med Christers ända i bilden. Tror han var nöjd över att slippa vara fasttejpad på team-medlemmens ram och visade det på ett tydligt sätt.
Många regnjackor var det, regnet hängde i luften och frågan var bara NÄR det skulle börja ösa ner.
Och mitt i allt detta kommer jag på att det ju faktiskt är Monster-Lindas födelsedag i dag! Stort grattis till dig min starka, fina vän (jag tycker om henne trots att jag aldrig får fika). Hipp, hipp, hurraaaa! Nedan har hon munnen full med smörgås, hon måste ha ätit hela natten....
Äntligen dags för start, vi masar oss sakta men säkert mot startpipmojängerna.
Jag är lite nervös men ändå förväntansfull. Kommer att bli en bra dag.
Vi börjar trampa mot Mora, det går som alltid lätt. Även i år är det olyckor i båda rondellerna, det ser otäckt ut. Det kommer också snabbklungor som viner förbi oss och jag påminns om varför jag inte orkar med Vätternrundan i år.

Vi är fyra i vår klunga och vi kör jämnt och lugnt. Det går riktigt bra runt Orsasjön och ner till Mora. Där träffar vi på ytterligare en hemmacyklist som fått punktering och vi bistår med slang. Eller vissa bistår med slang, jag försöker äta så mycket jag någonsin hinner på så kort tid som möjligt. Fast sen får jag också bidra med slang för han får en punka till efter några hundra meter. Dålig dag.

Här börjar det regna (efter ca 5 mil), drar på mig regnjackan och regnet bara ökar. Ser absolut ingenting, speciellt inte när det går utför. Vi gör ett kort stopp i Garsås, inte för att äta korv som jag i hemlighet hoppats på utan för att få en funktionär att åka och plocka upp killen med tre punkteringar i bagaget.

Vi rullar vidare och det går ganska lätt fram till Rättvik men därifrån och tills man svänger av till Tällberg har jag det tungt. Det är inte kul när det regnar, jag är dyblöt och känner att jag fått i mig för lite energi. Vi stannar till innan Tällberg och jag trycker i mig energi igen. Så ja, snabba ben igen inför Tällbergsbacken.

Det som är mest trist med regn är att alla nerförsbackar blir så outnyttjade. Det går alldeles för fort för att jag ska våga släppa på. Snabbt är vi i Leksand och jag får stanna och dricka kaffe i Siljansnäs. Gudomliga bullar!

Efter Siljansnäs hittar vi en härlig klunga att hänga i hela vägen till mål. Det går fort men lätt. Regnet börjar vräka ner igen men jag orkar inte bry mig. Aktar mig noga för att vara med i en krock på Sollerö-vägen och klarar mig faktiskt. Rullar in i mål på 6:08. Inte PB (vilket är 5:44) men jag jagade heller inte tid i dag. Hade nog kunnat putsa en del på tiden men vad tusan. Det var en bra dag med trevliga kompisar och jag fick kaffe. Vad mer kan man begära? Fick ju en dalahäst också, tjusig.
Tack teamet - ni är bäst!

Inga kommentarer: