Innan loppet
Som vanligt säger jag - tagga ner. Träningen är gjord. Försök sova, äta, ladda mentalt. Du ska INTE ge dig ut på några längre turer nu, kanske en kort-kort tur i dag bara för att känna på benen och att cykeln känns OK. Se till att packa, fixa på reflexer och cykellyse (om du ska cykla på natten) och sånt där småpill. Och ni vet ju vad jag tycker om hysterin med tömningar, laddning och annat så det tar jag inte ens. Vill du komma runt sjön på en speciell tid rekommenderar jag att använda den här kalkylatorn, mycket fiffig.
Packa
Ja vad packar man då? Oändligt mycket om man är lagd som Marre (kontrollfreak). Välj och vraka nedan, framför allt stryk....
Kläder: cykelbyxor, strumpor, BH (ja, kanske inte om du är kille), cykeltröja, armvärmare, cykelväst, vindjacka/regnjacka. Jag startar ca halv tre på natten och då kan det vara riktigt kallt, skönt att kunna ta av något lager när solen (förhoppningsvis) börjar värma.
Utrustning: cykel (mmmm), sadelväska med bra att ha saker såsom slang, däckavtagare och verktyg, hjälm, cykelhandskar, cykelskor, Garmin, vaselin. Jag har också en ramväska att lägga lätt-tillgänglig energi i. Och som sagt, startar du när det är mörkt måste du har reflxer och cykellyse (lyse vill du ha då, första gången cyklade jag hela natten med ett yttepytelitet lyse och det var inte trevligt). Glasögon - dock svårt när man startar på natten, ska jag ta mörka eller ljusa eller får jag med mig båda så jag kan byta glas?
Energi: Jag jagar inte tid, alltså stannar jag på alla depåer. Alla. Men jag tar ändå med mig en stor flaska med sportdryck och en liten flaska med vatten, dessa fyller jag på vid behov. Jag har också med mig Snickers i stället för bars mest för att det är gott och jag kan äta det trots att jag är less på allt annat. Några gel men framför allt GT, har ni inte testat, gör det! Perfekt att pilla i sig en tablett nu och då. Ibland har jag också en macka i bakfickan då jag har svårt att äta på morgonen.
Själva loppet inklusive de jobbigaste backarna
Som ni nog har koll på börjar loppet i Motala och är 300 km långt. I år är tydligen bansträckningen något förändrad längst uppe på Vättern då vi inte längre kan använda "genvägen" som för övrigt var väldigt fin trots att den var knögglig (ja, betyder typ durrig).
Trampa iväg från Motala och ha Ödeshög som första delmål. Att ha delmål är för övrigt ett bra sätt att fixa Vätternrundan, se aldrig på utflykten som 30 mil utan max till nästa kontroll. Nästa depå är också ny, den ersätter Gränna-depån men innan du kommer dit är det kullersten genom hela Gränna och en lång backe på vägen ut från Gränna (1,84 km lång, lutning 2 procent) så ta det lugnt! Sen är det bara 2 mil kvar så är du i Jönköping, tyvärr är det en backe här också värd att nämnas. Det är vid Kaxholmen (0,93 km, 5 procents lutning). Just den här backen glömmer jag ALLTID. Jönköping är det första stora delmålet. Här kan du äta frukost eller köttbullar. Här har jag tillbringat en kall och blöt natt med att sms:a en vän.
Efter Jönköping är det tufft en stund, du har Habo-backen som suger rejält (1,97 km, 3 procents lutning) men det är också en härlig nerförsluta efter den som dock slutar i en rondell så var försiktig! Fagerhult är nästa depå, fira att du cyklat 133 km. Vidare till Hjo och lasagne som är fantastiskt god. Enda nackdelen med Hjo är att det tar lite längre tid här att äta för du måste över vägen och in i en annan byggnad men å andra sidan är det skönt att få sträcka på benen.
Karlsborg är vackert och lätt att missa. Du måste nämligen svänga höger vid sjön för att komma till depån och vänster om du inte ska till depån. Tänk på att många cyklister börjar bli yra i bollen så ta det lugnt och krocka inte. Efter Karlsborg har vi backen som kallas Prästbacken (1 km, 4 procents lutning), det står en präst längst upp och välsignar oss, mycket charmigt. Och nu har du ju mindre än 10 mil kvar! Vidare till Boviken som är liten söt rastplats där det kan vara stökigt med cyklister överallt men charmigt.
Du börjar äntligen ana ett slut, vi är längst uppe på Vättern och nästa mål är att ta sig över de två broarna. Håll i cykeln för här kan det blåsa rejält och visst, det lutar uppåt då det är en bro. Väl i depån vid Hammarsundet råder alltid trevlig stämning, alla är glada och börjar se ett slut på utflykten. Tyvärr har jag en lite dålig nyhet för efter depån finns också en backe som är värd att nämnas när man suttit på sadeln i 27 mil, Brattebro (0,94 km, 4,5 procents lutning). Bit dig igenom den och sväng så småningom in mot Medevi, det bästa på hela loppet! Ja, förutom backen upp till kontrollen då (0,54 km, 5 procents lutning) men det är så mycket folk här som hejar så man tar kortbacken i ett huj. Välj om du stannar eller om du susar vidare på de små, härliga vägarna (kanske finaste på hela sträckan eller så tycker man det bara för att man bara har 2 mil kvar) ända in i Motala. Mest nerför, en härlig känsla, trampa in i mål och ta emot folkets jubel.
Efter loppet
Ja, då kan du ställa din cykel på en bevakad parkering, gå och hämta mat och dryck och bara ligga ner i gräset en stund och njuta av din insats tillsammans med alla andra cyklister. Få snabbt i dig mat, byt om till torra kläder och kanske slumra en stund om du varit vaken hela natten. Och vad du än gör, sätt dig inte bakom ratten! Det är som tur många poliskontroller på väg ut från Motala som kollar när du gått i mål och att du vilat minst 6 timmar efter loppet. Varför chansa och riskera ditt och andras liv?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar