torsdag 16 augusti 2012

Vad kan man göra med en sån där kula?

Det pratas kettlebells här och var. Mest överallt. Men vad tusan gör man med en sån där kula när man väl fått en i händerna. Håller den lite käckt som en handväska och gungar fram och tillbaka? Lyfter den omotiverat antal gånger upp och ner? Så kände jag innan jag gick på utbildning hos Spartan. Hade liksom inte riktigt koll. Nu har jag så många övningar så jag svämmar över och skulle kunna hålla på och svinga mig genom ett dygn och ändå inte hinna med allt jag vill. Men här kommer förslag på upplägg, vassegod!

1. Kör en "300-hundring" (nu kommer en massa fancy ord men du kan googla på dem)
60 Swings
30 Russian twists
30 Figure 8
30 Halo
30 Squats
30 Cleans
30 Snatches
60 Swings

2. Kör intervaller med olika övningar, ex 30 sekunder av vardera övning, kör fyra övningar och vila innan nästa kombo med fyra - här finns hur mycket som helst att ta av men jag ger några exempel, sök på nätet för fler! Jag brukar köra 5 x 4 övningar.
Halo, dubbelsving, enhandssving, russian twist, utfall med vridning, running man, crunch med kula, rodd (plankposition och dra upp kulan med en arm i taget), armhävningar med en hand på kulan, squats, bicepscurl, tricepspress, axelpress, thrusters, burbee med KB, höga drag (kulan från golvet upp till hakan), windmill....... i alla oändlighet.  

3. Stege med fyra olika övningar. Börja med att göra alla övningar 10 gånger, kort vila, alla övningar 8 gånger mm ner till 4 och sedan hela vägen upp. Exempel på kombination kan vara dubbelsving, benböj, axelpress och good morning (eller marklyft). Garanterad pulshöjare!

Mina händer har valkar efter två dagars kettlebellssvingande så jag struntar i kulorna i dag. Däremot kör jag löpning och cirkelträning i kväll. Hell yeah!  

Inga kommentarer: