måndag 20 augusti 2012

ITBS

Som ni trogna läsare vet (eller jag kanske bara har typ en läsare men då vet ju du), hände något för drygt en månad sen när jag sprang Jubileumsmaran. Jag fick kämpa mig i mål med en enorm smärta från höft och hela vägen ner utsida lår. Det blev värre i nerförstackarna och när jag gick. Märkligt. Tänkte väl inte så mycket mer på det utan hankade mig in i mål på något sätt. Fattar fortfarande inte hur jag kunde gå i mål med tanke på den smärtan som jag faktiskt hade.

Var ute och sprang kort några dagar efter, kände lite smärta. Så fortsatte det tills jag drog ut på en lite längre runda och redan halvvägs blir smärtan så intensiv så jag bara vill lägga mig ner i diket och dö. Typ. Men det gjorde jag ju förstås inte.

Googlar som en galning på åkommor. Hittar inget som skulle kunna stämma in på mina symptom. Tittar på dokumentären "Medaljens baksida" och får för mig att jag givetvis fått en stressfraktur i lårbenet och jag snart ska gå sönder helt. Hypokondrisk? Jag?

Beställer tid hos sjukgymnast/kiropraktor som kollar i min journal och börjar trycka på mitt problemområde, ländryggen. Knak, brak, inte bättre konstaterar jag snabbt. Börjar bli hysterisk. Googlar och googlar. Läser om alla löparskador man kan tänka sig. Bokar tid på experten (som jag ska till på torsdag). Ser drömmen om New York Marathon försvinna bort i horisonten.

Ofta när jag googlar kommer jag fram till diagnosen löparknä, många löpare råkar ut för det nu och då. Även Mannen har dragits med det för några år sedan då det helt plötsligt uppkom på Stockholm Marathon och han fick bryta. Men jag har ju inte ont i knäet, inte det minsta! Träffar min multisport-kompis på träningen i går och tipsar om att det kanske ändå kan vara löparknä, hon hade liknande symptom som jag, googla på det igen föreslog hon. Och det gjorde jag efter träningen. Läste, läste och läste. Och nu är jag tämligen övertygad.

Jag ska ju alltid vara så himla speciell. Ska jag ha en åkomma så kan jag liksom inte ha det som resten av alla Svensson, ex löparknä i själva knäet. Nej då, ska jag få löparknä så ska det givetvis vara i låret. Kan det vara så enkelt? Min smärta sitter ganska precis när pilen för ITB visar, kanske något längre ner. Och ofta känns det hela vägen från höften ner till den punkten, dvs exakt där senan löper. Just den åkomman heter med finare ord ITBS (dvs när det inte är knäet som spökar utan längre upp).
Löparknä, ITB

Läser också om symptom:
* Smärta på utsida knä och/eller lår
* Smärtan blir efter 10 - 20 minuter så intensiv att du inte kan fortsätta springa
* På plant och jämnt underlag blir smärtan mindre
* I nerförsbackar ökar smärtan
* Smärtan upphör helt när du slutar springa
* Du har "triggerpunkter" i sätet som gör extra ont vid massage

Jag skriver under på varenda en av dem. Amen. Så ja, det är nog löparknä ändå. Tack Multisport-kompisen för tipset!

Så vad gör jag nu? Kanske skippar backintervallerna jag hade som plan att göra på lunchen, blir en lugn jogg och sedan stretch, stretch, stretch.

Hittade många bra stretchövningar här. Speciellt den här ska jag försöka köra. Wish me luck!

Inga kommentarer: