fredag 28 november 2014

Fortsätt simma




Just nu älskar jag simning. Ibland har det varit motigt att ge sig iväg till simhallen men varje pass har känts magiskt. Jag som har hatat paddlar (ni vet grejerna man sätter på händerna för att träna styrkan i axlar mm) älskar det nu! Senast i går brände jag av en stege på 400 - 300 - 200 - 100 meter bara så där. Och kom på mig själv mitt i att jag var ledsen för att stegen snart var slut. Så det kan vara!

En ny leksak som jag skaffat är en Tempo Trainer. Så här ser den ut.
Vad kan en gul liten grej göra för min simning då? Jo, tanken är att jag ska arbeta med min frekvens på armtag och framför allt ha samma frekvens på höger och vänster. TT piper varje gång jag ska sätta ner handen i vattnet. Vi har gjort några tester på klubbträningen och det är himla roligt! Sakta men säkert ska du hitta det tempot som är optimalt för dig. Inom Total Immersion försöker man hålla ner tempot medan de flesta triathleter vill veva på så mycket som möljigt för att varje enskilt armtag inte ska bli för "tungt".
 
TT kan också ställas in på tid så att den piper varje 25'a. Kan då ex användas som pacer eller också när du kör "start 40 sekunder" eller liknande pass. För Mannen som är, låt oss säga lite hetsig i vattnet, ska TT'n hjälpa till att hålla ner frekvensen medan för mig är det precis tvärtom, jag måste få upp min frekvens.
 
Här en video som beskriver mer.

 
Och sist men inte minst tre superövningar som jag tycker du ska göra, de två första från Lantto (förstås).
 
Första min favorit - Demont. Den försöker jag köra så ofta jag kan. Bra för rotation, bra för armtag, bra för att bredda armtaget, bra för att fullfölja andningen innan du hetsar på till nästa simtag, jag ta mig tusan bra för allt.

Nästa övning är också armtag och här är det verkligen fokus på att bredda armtaget. Att korsa sin mittlinje är förrädiskt i simning - dels kan du få ont i axeln väldigt fort (fråga Mannen) men det gör också att du får en oblans i kroppen för någonstans ska du ju dra armen snett för att landa vid höften. Det är slöseri på kraft att dra snett och ofta resulterar det i att du måste balansera upp kroppen med benen vilket resulterar i min snygga ben-i-sär-pose. Nej, vi kom ju överens om att den inte var snygg. Så var det ju.
 
Och den sista övningen och jag säger det igen - ALLA SKA SKOVLA! Det är ett halleluja-moment att börja frisimma efter skovelövningar! Det finns massor med varianter men här är den som man brukar börja med.

Den andra varianten jag kör frekvent är att jag sätter ut armarna 90 grader från kroppen, upp med armbågarna mot/över ytan och sedan arbetar bara med underarmarna i ett liknande mönster som ovan. Ser lite ut som ett T från ovan alltså.
 
Och sist ett förslag på simpass (jag tycker för övrigt att du alltid ska ha ett simpass med dig till simhallen, då får du struktur på ditt pass, du kan fokusera på ett bra sätt och givetvis få bra utveckling). Ett hyfsat långt pass på 1500 meter. Jag tycker att simpassen inte bör bli för långa så när du kört 50 minuter och inte hunnit med hela serien, avbryt och kör avsim.
 
Insim
Valfritt simsätt i 100 meter
 
Teknik
4 x 25 m skovel
2 x 25 m arm (tumme i armhåla, catch-up)
4 x 25 m ben (benspark liggande på mage, på rygg, på h sida, på v sida) utan platta
2 x 25 m demont (en längd per arm)
2 x 25 m övning med platta (ovan)
 
Serie
50 - 100 - 150 - 100 - 50 meter med 30 sek vila
50 m löst
8 x 25 meter start 40 sek (eller så att du får kort vila på max 15 sek innan nästa intervall)
50 m löst
4 x 25 meter start 35 sek (eller så att du får kort vila på max 10 sek innan nästa intervall=
 
Avsim
200 m

2 kommentarer:

Sara sa...

Försökte kommentera igår, men misslyckades nog. Eller så är jag lite tjatig. Hur som. Du skriver så bra och jag blir sååååå pepp av det här!!! Längtar massor till tisdagspasset. Kan absolut tänka mig att köra precis det passet du skrev. Grymt!

Unknown sa...

TempoTrainern är ett superbra redskap. Även om man kan bli lite frustrerad på den rackarn ibland. :)