onsdag 12 november 2014

Marre testar - kinesiotejpning

Jag har länge varit sugen att testa på vad de där färgglada tejpbitarna kan göra, problemet har varit att jag inte vetat vart jag ska sätta tejpen. Sonen föreslog över munnen och det är kanske där den hade gjort bäst nytta, vad vet jag. Men nu valde jag ändå finn-rukken.

Kinesiotejpen togs fram av Kenzo Kase på 70-talet, han ville skapa en tejp som liknade huden. Teknologin bakom tejpen är baserad på kroppens egna naturliga läkningsprocess, effekten sker neurologiskt och genom aktivering av kroppens egna kretslopp - därav namnet kinesio.

Tejpen används främst för att lindra muskel- och ledsmärtor, förbättra prestationsförmåga samt förebygga och förhindra uppkomsten av skador (kan också hjälpa vid andra typer av smärtor såsom bihåleinflammation och menssmärta). Effekten nås genom att bindväven lyfts, blodflödet ökar och slaggprodukter förs bort.

Jag valde att tejpa min rygg så just nu sitter det tre tejpbitar på min ländrygg. Det gick på några minuter att sätta dit dem och den märkliga känslan är att du inte känner någon begränsning i rörlighet såsom det är vanligt att göra med vanlig tejp. Jag kände ganska snabbt en värme och en känsla av att blod strömmade till/från platsen. Nedan förbereder Christian tejpbitarna. Det finns också färdiga tejpbitar att köpa för diverse ändamål (dvs de är formade på speciella sätt så att det blir lättare att sätta dem på rätt ställe).

I går kväll hade jag en dålig ryggdag, det brukar innebära att jag på morgonen när jag vaknar har problem med att ta på mig strumpor mm men faktiskt gick det riktigt bra. Sen vet jag inte om det är tejpen eller om det hade varit så ändå eftersom jag stretchade sätet rejält när jag kom hem från kettlebellsklassen.

Tejpen sitter på i några dagar så jag får utvärdera något senare.

Även Mannen blev tejpad. Vi skojade hemma att han nog skulle behöva raka benet men så långt skulle han inte gå - hur skulle det se ut! När jag kommer in till tejprummet (låter bättre än herrarnas omklädningsrum på gymmet) så ser jag Mannen sitta i duschen och raka benen. Fick dock inte fota.
 
Ska bli spännande att höra reaktionen när kollegorna på hans jobb kommenterar hans rakade vad och den snygga, rosa tejpen....

KB-kollegan har gjort tejpning lite till sin grej, hon har problem med ena axeln och känner att tejpen avlastar så tada - lite naket på bloggen i dag.
Brasklapp - som vanligt bör man vid skador/problem undersöka varför du skadat dig och därefter rehabilitera korrekt men som stöd i rehabiliteringen kan tejpen vara ett bra mellansteg.

Vill du också prova och bor i närheten av Hofors - kontakta Christian på Aktivera Mera så hjälper han dig.

Inga kommentarer: