fredag 21 december 2012

Längdskidor teknikträning

I går var jag på första teknikträningen på skidor, tidigare har jag varit med när vi torrsimmat med bara stavarna. Tyvärr (?) var det bara jag och Mannen där så vi fick extra mycket uppmärksamhet. Eftersom jag kört 30 minuter kulor innan passet var jag redan uppvärmd och något sen till passet. Fick visa upp min bristand teknik för magistern, han hummade lite och började ge instruktioner. Som var helt motsattta de jag fick lära mig hos Dysken.

Ta till exemepl diagonalåkningen - Dysken förespråkar hög höft, raka ben, frånskjut med hela foten. Den här magistern förespråkar böjda knän, skit i höften, jobba fram på tårna. Och stakningen där Dysken med hög och klar stämma skrek "RAKA BEN, RAK RYGG, BÖJ I HÖFTEN, ANVÄND MAGEN OCH RRRRRUCKEN" medan magistern lite lugnt påtalade att jag skulle göra som ett benböj för att hänga över stavarna och därigenom skapa tryck framåt. What? Känner att jag börjar nynna på en gammal DiLeva-dänga - "vem ska jag tro på".
Jag testar båda varianterna i jul då jag ska åka galet mycket skidor. Sen utvärderar jag vad som känns bäst för mig. Jag är ändå urkass på skidor så det kan ju liksom inte bli sämre på nåt sätt.
Vill ni ha inspriation, kika på klippet när Mattias Svahn lär André Pops att åka skidor, där handlar första klippet om diagonalåkning. Alla fem växlarna ska gås igenom; saxning, diagonal, stakning med frånskjut, stakning samt fartställning.

Det Mattias förespråkar är att du skapar en tänkt linje mellan tå/knä/höft/näsa, bild från hans bok i bakåtläge men detsamma ska gälla när du står i spåret och har foten under dig:
Andra saker att tänka på är:

* trygg och bra vikt över hela foten
* när armen passerar låret på väg fram växla ben
* tidigt frånskjut för att få med all kraft
* fullt sträckt arm bakåt, släpp staven (för att få en längre glidfas med benet) och lätt böjd arm framåt
* arm och ben ska tajma
* "tryck och njuuuut" (hmmmm)
* jobba med balansövningar (skida på ett ben, utan stavar mm)

Japp, det är bare å åk.

Inga kommentarer: