onsdag 27 april 2011

Racer - tips och träningsplanering

I dag drömmer jag racerdrömmar. Planerar för hur jag ska erövra den där sjön. Den är ju ganska stor trots allt. Och inte har jag några snygga cykelglasögon som Mia heller. Men jag har en sjukt snygg racer som är snabb som blixten. I dag har jag kompletterat med en liten vattenflaska (jag har två hållare men eftersom min ram är så liten eftersom jag är så liten så får det inte plats någon fullvuxen vattenflaska i den andra, lång förklaring för en vattenflaskas skull), en enklare cykeldator till min man för att han ska hjälpa mig hålla jämn takt där jag susar fram bakom hans däck men i hans sug och en liiiiiite mer avancerad cykeldator till min cykel.

Detta mina vänner är något så fint-i-kanten som kadenssensor. En kadenssensor är en mackapär som man sätter på hjulet och som kollar vad jag har för kadens (tramphastighet) när jag jobbar på min racer och denna mackapär ska snällt och lydigt (hoppas jag) meddela detta till min Garmin. Tydligen ska man ligga på en kadens mellan 90 och 100 när man trampar "vanligt", i uppförsbackar kan man sjunka ner till 60-70. På långpass kan kadensen sjunka till 70 - 80. I spinning ska man ligga något högre än 100. Ska bli otroligt spännande att se var jag landar. I dag trampar jag på med alldeles för höga växlar, det ger onödig belastning på knän och mjölksyra i låren. Tydligen ska man också avsluta varje pass med att trampa på 100 - 110 i kadens för att lagra detta i muskelminnet. Nästa gång man trampar känns då ex 90 som långsamt. Ungefär som intervallpass i löpning kan jag tänka. Lura kroppen.

Nu återstår ett par cykelbyxor. Mina förra var en katastrof - av någon anledning var själva "sittkudden" urtagbar vilket resulterade i att kudden mest lade sig till rätta längst fram eller längst bak i kuddfickan. Ni kan tänka er synen va. Antingen som en bajskorv längst bak eller en, hmmmm, något längst fram.

Hittade också lite tips när det gäller domningar i fötterna som tydligen är väldigt vanligt bland racercyklister. Om man har problem med domnade lilltår som sedan sprider sig till resten av föttern och kanske till och med benen, kan det vara sadeln det är fel på. Det kan också vara sadelhöjden som är fel eller så kan man justera klossarna under skorna så att man trampar mer med hålfoten. Där ser man. Viktigast är alltså att ställa in cykeln helt efter dina mått och låta ett proffs hjälpa till med det. Har också hört talas om domningar på andra ställen efter Vätternrundan men eftersom jag inte har en sådan mackapär så går jag inte in på det.....


Har anmält mig till en cykeltävling, Siljan Runt, tillsammans med Mannen och Klassikerkompisen. 16 mils genrep den 4:e juni, dvs två veckor innan Vätternrundan. Perfekt uppladdning!

Mitt mål är att fixa 100 mil på racer innan Vätternrundan. Om jag ska planera utifrån det, kommer det i bästa av världar att se ut så här:

Spinning 2011 - 1 040 minuter
Vecka 16 - 6 mil (2 pass)
Vecka 17 - 5 mil + långpass 7 mil
Vecka 18 - 3 mil + långpass 9 mil
Vecka 19 - 3 mil + långpass 10 mil
Vecka 20 - 3 mil + 6 mil (Varvetvecka)
Vecka 21 - 3 mil + långpass 12 mil
Vecka 22 - 6 mil (2 pass) + Siljan runt 16 mil
Vecka 23 - 9 mil (3 pass)
Vecka 24 - 5 mil + Vätterrundan

Minst två pass i veckan på racer - det ena snabbare (kvalitet) och ett långpass. Helst ännu ett pass i veckan efter Varvet, dvs tre pass i veckan. Sen är jag klar att cykla i en hel natt och älska det hela vägen! Nästan...... Min starttid är 20:00. Hualigen!

Inga kommentarer: