måndag 1 september 2014

Sala Silverman

Klockan ringde tidigt trots att det var lördag och jag var helt slut efter en hård jobbvecka, dessutom kom jag i säng långt efter planerad tid då workshop för Functional Moves drog ut på tiden pga brandlarm.
Då vi är hundvakt så blev själva planeringen och packandet något utmanande, kändes som att vi hade småbarn igen när vi skulle tänka i termer, mat, bajspåsar, vatten mm. Vi anlände till Sala 30 minuter inann start och hann heja/peppa på några av deltagarna som vi känner.
Starten går klockan 09:00, två varv simningen i en underbar sjö. Temperaturen i vattnet låg kring 17 grader, lufttemperaturen var nog under 10 grader så krispig morgon kan man säga. Eliten drog iväg och som vanligt är det helt omöjligt att se vilken som är vilken.
Vi väntade in motionärerna också innan vi flyttade oss till sträckan mellan vattnet och T1. Först kom vår klubbkompis Ilpo upp följt av hemmastjärnan Joel. Ulf hann jag inte fota för han var så snabb.

 
Dags för 9 mil cykel, Ilpo och även klubbisen Ulf låg bra till. Joel råkade ut för en punktering och de stelfrusna fingrarna gjorde att bytet tog hela 13 minuter. Trist. Annars verkar cyklingen ha varit härlig - först en prolog på ca 15 km och sedan 3 varv på en 25 km bana där triatleterna varje gång kom tillbaka till växlingsområdet och fick pepp.
 
Ut på löpningen (21,1 km) såg både Ulfs och Ilpos steg lätta ut. Joel var långt efter i växlingen så vi antog att vi skulle få se Ilpo gå segrande ur trion. Men medeldistans är långt skulle det visa sig.... Ulf körde Kalmar med oss för två veckor sedan och fick sota redan efter 5 km då han började krampa. Ilpo gjorde ett riktigt bra lopp men så hade vi Joel som bestämde sig för att göra sitt livs löpning. Jisses. Det var en bana som sprangs tre gånger och när han startade sitt sista varv hade han sedan länge sprungit om Ulf och hade 90 sekunder till Ilpo kvar. Helt galet! Joel sprang upp sig från 15:e plats till 7:e plats på löpningen. Han sprang första varvet på 26 min, andra på 27 min och sista på 28 min. Bästa löptiden av alla tävlande och ett snitt på 3:52 min/km.
Tre främsta samt de jag hejade på placerings- och tidsmässigt:
 
Senior
1. Oscar Djärv, 3:59:56
2. Claes Björling, 4:05:13
3. Fredrik Carlén, 4:06:34
....
7. Joel Evertsson, 4:21:57
8. Ilpo Karhapää, 4:27:48
 
Masters 35-39
6. Ulf Bergqvist, 4:44:03
 
Senior
1. Tina Fastesson, 4:49:24
2. Charlotta Wångblad, 4:55:27
3. Johanna Dahlqvist, 5:09:53
 
Ett roligt lopp som jag gärna skulle delta i. Kan också berätta att det var tokjobbigt att stå vid sidan om och heja. Bara att räkna varv var utmanande, räknade fel hela tiden. Vi var helt slut när vi kom hem, jag och hunden men vi drog ändå iväg för att cykla/busa en sväng innan vi slocknade i soffan båda två.

Inga kommentarer: