fredag 15 februari 2013

Paleo Challenge

För er som är sugna på att testa Paleo under 30 dagar, kanske Paleo Challenge kan vara något? Det startar i dag så snabba er!

Jag är inte insatt i Paleo så värst förutom att de flesta coola, träningsbloggare har hakat på trenden. Det jag snappat upp är att Paleo och LCHF (low carb, high fat) är ganska lika men där Paleo förespråkar stenåldersmat och även bannlyser mejeriprodukter (då vi inte började äta mejeriprodukter förrän människan började bedriva jordbruk). Däremot är det OK med frukt enligt Paleo, i alla fall enstaka och säsongsanpassade. Vi ska äta mat som våra kroppar är anpassade för fram till vi blev jordbrukare, dvs inga halvfabrikat, sädesslag, mejeriprodukter eller baljväxter, däremot är kött, ägg, fågel, nötter, fisk, bär, kokosfett mm av god kvalité OK.

LCHF har större fokus på fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein medan källan kommer i andra hand.

Marres kosthållning då? Ja, varken Paleo elle LCHF. När jag är sjuk blir det Polly, glass och ostbågar och tyvärr ytterst lite mat. När jag är frisk försöker jag låta bli socker i veckorna, fokusera på att äta frukost, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsmål och i dessa mål tänka på att lägga till extra proteiner när jag kan (och omedvetet då minska på kolhydraterna något). Mycket ägg och keso blir det på vardagarna, perfekt att ha med sig på jobbet/resor.

Inga kommentarer: