Visar inlägg med etikett Less Fluff. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Less Fluff. Visa alla inlägg

fredag 16 oktober 2009

Less Fluff - halvvägs

Det går inte så bra med min Less Fluff just nu, kroppen vill inte riktigt. Dessutom har det varit ganska mycket tävlingar på slutet som inneburit att jag fått lassa in mer mat och energi för att orka. Och som alltid blir jag extremt godissugen veckan efter träning, ett sug jag har svårt att stå emot. Jag har satt upp ett ganska ambitiöst mål om att minska 6 kg på 18 veckor. Nu har halva tiden gått och jag har inte nått delmålet att minska 3 kg på 9 veckor. I morse träffade jag min Klassikerkompis och vi hade en diskussion om vikt, kropp, mat och annat. En nyttig diskussion som säkert fortsätter under vår gemensamma middag i morgon.

Det jag kan konstatera är att det är svårt att gå ner i vikt samtidigt som man tränar hårt och behöver energi. Jag tränar också för att kunna unna mig goda viner, god mat, godis nu och då men försöker hålla det på en bra nivå. Jag känner fortfarande i kroppen att det går åt rätt håll, jag mår bättre, byxorna sitter bättre, jag är stark. Kanske ska jag sluta stirra på vågen och i stället gå mer på känsla?

Jag fortsätter med Less Fluff men kanske ska jag revidera målet en aning. Och jag ska bara väga mig varannan vecka från och med nu. Jag vill ha långsiktiga mål med både min träning och min kropp så varför hetsa?

Resultat
Vecka 9: -0,3 kg - totalt -2,2 kg
Vecka 8: +/- 0
Vecka 7: -0,3 kg
Vecka 6: Ingen mätning, sjuk
Vecka 5: -0,4 kg
Vecka 4: +/- 0 (dvs samma vikt som vecka 2)
Vecka 3: Ingen mätning, skyller på tjänsteresa
Vecka 2: + 0,4 kg
Vecka 1: -1,6 kg

Veckan som gått
Det har varit en bra vecka, MultiSport-tävlingen var grädden på moset! Vilken grej! Jag är så glad att jag vågade ställa upp och att vi genomförde trots att det kändes hopplöst inför sista löpningen. Stolt över mig själv men kanske ännu mer stolt över min kompis. För övrigt har jag försökt återhämta mig efter den hårda träningsdosen i höst och försöker blicka framåt. Lägga upp en plan.

fredag 2 oktober 2009

Less Fluff vecka 7 och septembersummering

Ja, inte går det bra med mitt Less Fluff om man ser till vikten. Men vem har sagt att man ska stirra sig blind på den? Jag har under senaste veckorna fått många komplimanger om att jag ser mer "fit" ut än tidigare, byxorna sitter märkbart lösare och jag har till och med fått köpa nya kläder. Det syns inte på vikten överhuvudtaget.... Att -1,9 kg faktiskt kan göra stor skillnad när det innebär att fett har försvunnit och muskler tillkommit. Jag är grymt nöjd hittills! Sen ska jag väl erkänna att det fortfarande slinker ner alldeles för mycket tomma kalorier som skulle kunna ersättas med vettig mat i stället. Men det var det här med planerandet.....

Resultat
Vecka 7: -0,3 kg, totalt -1,9 kg
Vecka 6: Ingen mätning, sjuk
Vecka 5: -0,4 kg
Vecka 4: +/- 0 (dvs samma vikt som vecka 2)
Vecka 3: Ingen mätning, skyller på tjänsteresa
Vecka 2: + 0,4 kg
Vecka 1: -1,6 kg

Summering av september
September har varit en bra månad på många sätt. Hösten har kommit, sista löptävlingen ägde rum och jag kunde delta, många timmar har ägnats åt sporter som jag inte ens reflekterat över tidigare. Jag har tänjt på mina egna gränser en hel del.

Löpning: 107,43 km 763 minuter (12 tillfällen)
Cykling: 60,5 km 280 minuter
Paddling: 9,6 km 186 minuter
BodyCombat: 8 gånger
BodyPump: 7 gånger
BodyStep: 1 gång
Core: 2 gånger (skärpning!)
Step/Styrka: 1 gång

Totalt: 2 433 minuter, vilodagar 3/31, sjuk 5/31

fredag 18 september 2009

Less Fluff vecka 5

Dags för veckans händelse - Less Fluff!

Resultat
Vecka 5: -0,4 kg, totalt -1,6 kg
Vecka 4: +/- 0 (dvs samma vikt som vecka 2)
Vecka 3: Ingen mätning, skyller på tjänsteresa
Vecka 2: + 0,4 kg
Vecka 1: -1,6 kg

Summering av vecka 5
Veckan har verkligen präglats av träning! Helt otroligt rolig träning också med bl a Super Saturday och Multisportträning. Just när kroppen ganska trött och det känns som att något är på gång att bryta ut också, jag hoppas jag har fel då det bara är en vecka kvar till Lidingö nu....

BodyCombat: 3 gånger
BodyPump: 1 gång
BodyStep: 1 gång
MultiSport: 3 gånger (34 km cykling, 9,6 km paddling och 8 km löpning)
Löpning: 4 gånger (totalt 42,6 km + de km som är under MultiSport)
Vilodagar: 0/7
Total träningstid: 918 minuter!

torsdag 10 september 2009

Less Fluff - the truth and nothing but the truth

Jag erkänner, det går åt skogen med mitt less fluff. Men jag är modig och redovisar siffror ändå.

Målet är att på 18 veckor (start 11/8) gå ner 6 kg. Och inga muskler ska gå förlorade, bara fluffet ska bort. Det ska alltså gå saaaaaakta och kontrollerat.

Resultat
Vecka 4: +/- 0 (dvs samma vikt som vecka 2), totalt - 1,2 kg
Vecka 3: Ingen mätning, skyller på tjänsteresa
Vecka 2: + 0,4 kg
Vecka 1: -1,6 kg

Sammanfattning av vecka 4
En ganska bra vecka förutom en kräftskiva som blev ett fylleslag utan dess like..... Hade också problem med hälen och till, valde därför att dra ner på löpningen. För övrigt riktigt mycket bra och varierad träning.

Paddling: 1 gång
Löpning: 2 gånger (14,1 km)
BodyPump: 2 gånger
BodyCombat: 2 gånger
Dubbel-step: 1 gång
Core: 2 gånger
Vilodagar: 0 av 7
Total träningstid: 582 minuter dvs nästan 10 timmar!

Vecka 5
Fokus ligger nu på att skärpa till sig när det gäller maten. Jag måste äta nyttigare och planera bättre så jag får i mig tillräckligt med mat nu när jag skruvat upp träningen en del. Jag vet att man kan stå stilla och jag vet att min kropp just nu samlat på sig vatten eftersom jag har en hemsk träningsvärk. Det kommer att bli bättre, ha tålamod!

torsdag 27 augusti 2009

Less Fluff vecka 2

Torsdag igen, det betyder sammanfattning av vecka 2 i Less Fluff.

Sammanfattning av veckan
En jobbig vecka på många sätt. Kroppen känns fortfarande konstig, jag äter hormonmedicin så det kan vara det som är boven i dramat. Eller så är jag övertränad? En hel del onyttigt har jag stoppat i mig när jag tyckt synd om mig själv. Det beteendet måste jag sluta med!

Träning
Löpning: 4 gånger (37,65 km)
Yoga: 1 gång
BodyPump: 2 gånger
BodyCombat: 1/2 gång
Vilodagar: 2/7

Resultat
Vecka 2: + 0,4 kg
Vecka 1: -1,6 kg

Nästa vecka
Inte kul att få ett plus, men det är inte så konstigt med tanke på resultatet första veckan. Men nästa vecka blir en riktigt utmaning! Tjänsteresa mest hela veckan så träningen får stryka på foten en del. Men det kanske jag behöver nu? Maten blir också en utmaning, det är svårt att inte få bestämma sin egen mat. Dessutom en hel del vin och annat....

torsdag 20 augusti 2009

Sanningen

Nu går det inte att slira på det längre. Nu kan jag inte byta dag längre. Sanningen måste fram, bära eller brista. Det är dags för avslöjande i vecka 1 av Less Fluff. *Trumvirvel*

Nåja, så högtidigt är det inte....

Summering av vecka 1 (tisdag morgon - torsdag morgon, 9 dagar)
Nej, min Less Fluff började inte bra. Har känt mig halvkonstig hela veckan, det blev vin både fredag och lördag, chips fredag, lördag, söndag och tisdag och svårt överhuvudtaget att anpassa sig i några som helst rutiner. Men någon vecka måste vara den första och jag får ge det lite tid. Jag känner att jag mår mycket bättre när jag fokuserar på att äta det kroppen behöver - inte chips i stället för middag... Träningen däremot har gått bra, det har fungerat bra att sakta men säkert trappa upp den igen och komma igång också med höstschemat.

Träning
Löpning: 44,57 km (5 gånger)
BodyPump: 2 gånger
BodyCombat: 3 gånger
Core: 1 gång
Spinning: 2 gånger
Vilodagar: 2 av 9

Resultat: - 1,6 kg

Jag är grymt nöjd! Samtidigt vet jag att det är mycket vatten som lämnar första veckan så det kommer att bil betydligt hårdare framöver....

Kommande vecka
Nu fokuserar jag på maten ännu mer än tidigare, jag ska äta bra mat och mer mat än jag gjort senaste veckan. Den här gången försöker jag också hålla min vägningsdag på torsdag morgon oavsett hur det känns....

tisdag 11 augusti 2009

Första Less Fluff lunchen



Det här går ju inte.... Jobb, jobb, jobb och ännu mera jobb. Plötsligt är klockan för mycket för att lunch ska hinnas med innan eftermiddagens möten. Suck. Det här kräver planering! Matdosa får det bli hädanefter!

Vardag igen....

.... och faktiskt känns det helt OK.

Det har varit semester länge nu (av och till), i hela fem och en halv vecka. Helt otroligt vad tiden gått fort! Och vad många saker på att-göra-listan som inte blivit avprickade. Fast väldigt många som också blivit det. Härlig tältsemester både på Åland och Öland, tripp till storstaden för nöje och kultur med bästa vännerna, Madonna-konsert, slappande i stugan, grillkvällar med härliga vänner, en och annan fest och så träning. Mindre än förra sommaren men väldigt rolig träning. Varierad framför allt, skön och inte tvingande utan bara gjord efter lust och känsla.

Nu börjar jag jobba igen. Under tågresan i går har att-göra-listan för kommande veckan blivit nästan lika lång och backig som Lidingöloppet. Men träning då? Hur ska jag tänka under hösten? Vad är viktigt, hur ska jag prioritera? Ingen aning. Det enda som finns planerat är Lidingöloppet. Inget annat. Torftigt.... Jag måste börja fundera över resten av målen också. Dessutom funderar jag på att inför klassikern (som startar med Vansbro-simmet 2010) att tappa några kilon som sitter i vägen. Fast utan att hetsa. Har fått inspiration från Karin och Sara som kör sitt Biggest Loser 2.0 under 18 veckor och med olika utmaningar olika veckor men med totalmålet att gå ner 10 kg men ändå orka träna och prestera. Låter bra tycker jag! Jag har sedan i höstas tappat ungefär 6 kg (fast med tanke på allt skräp som åkte ner i helgen så är det väl reducerat till 3 kg *haha*) och det känns onekligen trevligare att springa och träna nu. Det går inte att komma ifrån.

Min utmaning startar i dag och ni får följa med på resan som under hösten ska resultera i en Marre som är lite mer fit, äter mer nyttigt, mår bra och vågen visar på ungefär 6 kg mindre än nu. Fast det viktigaste är inte vågen utan att jag ser skillnad på kroppen. Saras mantra "Fet och Fit" får bli Less Fluff för mig. Mindre fluff och mer fit alltså. Ska fundera lite till över upplägg och sånt men det känns bra!

Resten av målen ska jag fundera på under vägen till Lidingö 2009! Nedan en bild från Lidingö 2007, det lerigaste jag sprungit hittills....