måndag 18 januari 2016

Min helg

Den gick så fort så jag varken hann fota eller blinka.

Fredag
Dejt med spinningkompisen och planer för vårens pass. Det kommer att bli grymt! Just nu planerar vi långpasset som äger rum 31/1 08:30 - 11:00. Anmälan öppnar 25/1 så häng på låset (du kan läsa mer på Aerosteps hemsida)! Kommer att bli en grej utöver det vanliga.

Helt plötsligt fick jag bli fröken på fredagsspinningen, jipppiiieeee! Valde snabbt fredagsspinning med 80-talsfeeling och de där mysiga intervallerna - 10 x 60/60 sek, 10 x 30/30 sek, 10 x 15/15 sek. Ser lätt ut men testa så får du se.....

I mixen fanns bland annat dessa låtar som alla har sin story i mitt minnesarkiv....
Fina vänner på middag och en superbukett med mina favoritblommor från Pojkvännen fick toppa den perfekta fredagen.
Lördag
Hade en plan att åka långpass skidor men det var kallt, riktigt kallt. Valde tvättstugan hela förmiddagen, innebandymatch och sen ett kortare pass på skidor. Kvällen avslutades i Gävle med Kina-mat och bio. En riktigt, riktigt rolig film hade Sonen valt. Jag höll på att kikna av skratt och han skämdes förstås....
Söndag
Vaknar till solsken och hyfsat bra temperatur. Får äran att dricka mitt morgonkaffe precis vid Hammardammen och det är så vackert att det gör ont.
Drar sedan direkt till skidspåren och nöter två och en halv mil i underbara spår. Det är så där mysigt så jag kommer på mig själv att ha ett flin på läpparna nästan hela passet. Ni vet när man ser så där fånig ut.

Mat i magen, lite jobb och sen styrelsemöte innan jag hoppar på frökencykeln igen. Spinning för cyklister, 90 minuters härligt jobb och ett ruskigt taggat gäng på cyklarna framför mig. Jisses vad det blev åka av. Ett tag var jag så nära att kräkas att jag började fundera över vart jag i så fall skulle lägga pizzan.
Passet handlar mycket om att kunna höja sin puls på flera sätt - det "enklaste" är att kräma på sin motståndsknapp (alltså den på cykeln, inte hjärnan) och på det sättet sänka kadens. Det gör vi i första blocket, styrkeintervallerna. Det andra sättet är ju att höja kadensen (men inte ha lika mycket motstånd i)och därigenom höja pulsen, kan upplevas svårare men ack så bra att kunna. Det används lite för sällan i spinningpass kan jag tycka, ofta tar man genvägen att jobba tungt för att komma upp i puls. Att träna upp sin kadens är ju perfekt att göra på spinningcykeln. Det tränar vi på i det tredje blocket. Det andra blocket är lika mycket mental träning som cykelträning - 15 minuter kring 85 %.

Överlevde dock, gick hem och låg i fosterställning en stund tills Sonen pickade liv i mig och vi fixade mat. Phjuuuu. Film på Netflix och en massa godisätande i soffan, typiskt bra söndag. Sonen valde film även denna gång och det blev den här. Också väldigt bra.
Så, då återstod koll att Dottern var OK i Mora, jobbförberedelse och sen läsning av veckans Klick-bilaga (mitt fredagsnöje). Nu har jag total koll på vad kändisarna gjort/sagt. Skönt.

Inga kommentarer: