onsdag 10 april 2013

Låt oss tala om Biggest Looser

Bild: Hur mycket har deltagarna lyckats gå ner första veckan och vem blir den första att lämna Biggest Loser? Missa inte kvällens avsnitt klockan 21.00 i Sjuan.
Alltså, vad tycker ni? Jag kan inte riktigt bestämma mig. Har inte sett så många avsnitt överhuvudtaget och inget från vårens säsong. Däremot stör jag mig otroligt på annonserna jag ser här och var och hör i radion. Det handlar om att "äntligen hitta någon att vandra med i solnedgången" (bild från Biggest Loser på Facebook), "att se ut som den person jag vill vara" osv. Det stör mig. Varför skulle man inte kunna hitta den person man vill leva med trots att man har en massa övervikt? Varför denna utseendefixering? Jag förstår fullt ut de medicinska aspekterna med att det inte är hälsosamt att väga för mycket men ärligt talat, det finns ju smalisar som har betydligt sämre hälsostatus än genomsnitts-Svensson också.

Jag förstår också att det är en otrolig chans för människorna som blir antagna till programmet att verkligen förändra sitt liv, lära sig att äta rätt, att träna, motionera och inspirera andra genom sin livsstilsförändring, det hamnar förstås på plussidan. Men sättet de gör det på känns inte på något sätt sunt. Att tappa 10 kg på en vecka och chocka kroppen från att inte ha rört på sig alls till att tokträna flera timmar om dagen. Nja. Vad tycker ni? Tumme upp eller ner?

Inga kommentarer: