torsdag 19 augusti 2010

Statistik

Det här med statistik är fascinerande. Jag reggar alltid min träning på funbeat och älskar att vrida och vända på siffror, jämföra träningsår med resultat och så vidare. Nu råkade jag jämföra på ett lite annorlunda sätt. Ibland lägger jag nämligen in min vikt på dagens notering, när jag vägt mig på morgonen (vilket inte sker så himla ofta) eller om jag vill lägga in en speciell känsla, sjukdom eller något annat. Utav misstag, när jag skulle jämföra antalet träningstimmar, råkade jag få med vikten också.
Ooops! Tog bort siffrorna för det i sig är inte intressant, däremot utvecklingen. Dels att antalet träningstimmar sticker ut rejält i april och maj i år (vilket inte är så konstigt med tanke på marathonträningen) men vikten, jizzez! Det är fem kilo skiljer mellan medel i augusti 2009 och medel hittills i augusti 2010. Oj. Ganska "kul" att se att det sticker iväg precis vid februari/mars, dvs när vi var i Thailand.....

Är det kilona som gör det tyngre att springa kanske? Inte omöjligt. Hur hanterar jag det här? För det första ska jag bli medveten om vägningen och kanske registrera den oftare för att se vart det bär hän. Sen har jag redan förra veckan lovat mig själv att vara snällare mot kroppen - mindre godis/chips/efterrätter och mer riktig mat. Dessutom ska jag äta oftare och jag ska också bli bättre på att dricka vatten på dagarna. Och alkohol behöver faktiskt inte intas jämt och ständigt och inte i stora mängder heller.

Nej, nu är det fram för en snällare Marre som tar hand om sin kropp och kanske också kan avhjälpa elefantstegen.

1 kommentar:

Taina sa...

Skit i vikten! Träna och njut istället :D