måndag 23 augusti 2010

Functional Moves utbildning

Hemma igen efter en fullmatad helg. Det är helt underbart att bara få ägna sig själv och sin träningsutveckling tre hela dagar. Dessutom tillsammans med likasinnade så man verkligen kan frossa i träning på olika sätt.
Fredagen började med presentation av alla. Jag slogs direkt av att så många arbeta inom träning på olika sätt - platsansvariga, sjukgymnaster, PT, massörer mm. Och många såg ut som elitidrottare i kropparna, kände mig som kusinen från landet. ;-)

Nåväl, vi körde första FM passet och jag var helt såld! Underbar känsla, bra lärare (Hasse från The Academy) och svetten flödade. Dagen fortsatte med teknikgenomgång av första modulen (av tre) och diskussioner.
Veronika från The Academy, en av utbildarna och dessutom en av grundarna av det gym som jag är med och driver i dag, kul!
Dag två körde vi återigen ett pass och fortsatte med teknikgenomgång av de resterande modulerna samt avslutning (funktionell stretch). Vi hade också pass i IGC (instruktion, guidning och coachning), dvs instruktörsrollen. Det är så kul att få ny input, nya verktyg att arbeta med som instruktör. Snacka om utvecklande!
Lunch ute i det fria, gänget från vårt gym - grymma blivande FM-instruktörer!
Dag tre ägnades åt teknikbana för att på ett tio-tal stationer hitta våra svaga punkter i kroppen (ex teknik vid benböj, core-övningar, mäta fotens och ryggens rörlighet), väldigt nyttigt och bra på alla sätt. Sedan genomgång av FM-passets inledning och slutligen ytterligare ett FM-pass, den här gången version 7. Uppladdning inför det sista FM-passet. Hur ska vi orka?
Tyvärr drog jag på mig en förkylning så jag ligger i soffan och jobbar/vilar i dag för att kurera halsen. Jag som helst av allt bara vill sätta igång med min träning nu! Om två veckor har vi inofficiell release för instuktörerna på FM, om ytterligare en vecka den riktiga releasen. Längtar och fasar....

1 kommentar:

Anna sa...

Vad kul att du driver gym, det hade jag ingen aning om! Extra kul att få spendera en hel helg med träning och utbildning. Hoppas du blir frisk rekordsnabbt.