måndag 9 november 2015

Simläger med Emma och Mikaela

Mod
Vet ni hur läskigt det är att anmäla sig till ett simläger och inte alls veta vad som egentligen förväntas av mig? Jätteläskigt kan jag säga. Två av Sveriges bästa triathleter är ledare. Dubbelgulp. Men som tur var behövde jag inte åka ensam utan fick ha med mig min bästa sim-PT Sara. Tur det.

Men vi tar det väl från början? Ni som inte orkar läsa - det var superbra, jag blev supertrött och jag är tokpepp på simning.

Fredag
Jag och Sara tar bilen till Ludvika, lite sammanbitna och nervösa båda två. Sara för att lägret kanske inte är anpassat efter någon som tävlingssimmat länge och jag för att jag kanske inte räcker till (blir sist i varje bana, drar kallsupar, inte fattar alla coola övningar). Vi checkar in på hotellet och ser sedan till att förse oss med kolhydrater för hela helgen.
Samling i lobbyn och sedan traskar vi gemensamt iväg till badhuset som bekvämt nog ligger ca 3 minuter bort.
Emma och Mikaela presenterar sig, vi får en varsin goodie-bag och vi får ta del av kvällens pass - teknikfokus. Svårt att veta vilken bana jag ska lägga mig på men hittar en bana med en kille och två andra tjejer. Det visar sig att den ena tjejen, Mikaela, simmar ungefär som jag vilket känns tryggt. De andra är något snabbare.
Hopp i och kör. Timmen går otroligt fort när vi nöter på med balansövningar. Snabbt vidare till middagen (för oss som bor på hotellet). Det är ca 25 deltagare på lägret vilket känns som en lagom mängd.
Efter middagen har jag svårt att somna, kanske beror på allt godis jag tryckt i mig....

Lördag
Första simpasset startar vid åtta, tidig morgon med andra ord. 90 minuter simning med fokus distans och det var det verkligen.... Bland de jobbigaste passen jag simmat men ändå så roligt. Så här var det upplagt:

200 m insim valfritt
400 fr
4 x 25 m fr fart 1 - 4 (dvs ökande fart)
300 fr
4 x 25 fr fart 1 - 4
200 fr
4 x 25 fr fart 1 - 4
100 fr
4 x 25 fr fart 1 - 4
50 polosim (huvudet ovanför vattenytan)
8 x 75 paddlar
10 x 25 m ben (utan fenor) fart 1 - 5
100 m avbad

Direkt till föreläsning där Mikaela pratade om kost, mineraler, vitaminer, kolhydrater, proteiner och en massa annat. Mikaela har forskat kring kost, det märks....
Det märktes under hela lägret att tjejerna funderat på våra mellanmål, lunch, middag så att det ska bli så rätt som möjligt.
Dock kände jag och Sara att vi behövde en koffeinpåfyllnad efter simpasset och innan föreläsningen och då hittade vi den här godingen. Jag kände mig precis lika trött som han fast av en annan anledning. Tror jag. Såg honom inte på badhuset i alla fall men däremot stod hans kompisar i kön framför oss (direkt från efterfesten) med blåöga och kommentaren "oj shit, de där brudarna ser vältränade ut". Mmmm, inte ofta man blir raggad på så tidigt en lördagmorgon på McDonalds....
Efter en god lunch tog vi en powernap.
Sen samlades vi för styrketräning, också ett bra pass anpassat för oss simmare. Mycket streamline i rörlighetsuppvärmning och sedan aktiverades simmusklerna.
Lagom mör i kroppen tumlade vi iväg till badhuset igen för ytterligare ett pass - 90 minuter fokus på sprint. Kroppen skrek väl inte JAAAAA direkt.....

Efter en längre uppvärmning fick vi köra fyra och fyra på varje dubbelbana. Fyra maxade på 50 meter, de andra fyra vilade och så byttes vi av. ÅTTA GÅNGER. Sjukt jobbigt. Jag körde min första 50'a på 48 sekunder vilket är det snabbaste jag någonsin gjort, långsammaste på 53 sekunder så jag är nöjd med att kunna hålla ganska jämna 50'or trots syra i kroppen. För det fick jag. Ärligt talat kan det vara den första gången jag drog på mig så mycket syra att jag inte riktigt visste hur jag ska kunna ta mig till kanten. Skön men jobbig känsla.

Vi hann upp till rummet och piffa innan middagen. Eller som Sara uttryckte det när jag satt i mjukbyxor, godispåsen i handen och facebookade "det kanske är dags för slutpiffen nu".... Ha, ha, hon var nog rädd att jag skulle gå ner på middagen som värsta skräcktanten antar jag. Men det artade sig till slut. Hon plockade fram hela sitt snyggartilleri den kvällen - BÅDE platt-tång och mascara. Mitt snyggartilleri är snarare två kappsäckar fyllda med mirakelkrämer och annat. Men är man ung och grundsnygg så behövs inte så mycket mer antar jag.
Och så Mikaela och Emma som under middagen delade med sig av sina planer för framtiden.
Ett par glas rödvin och jag var färdig för slakt vid tio....

Söndag
Japp, åtta i bassängen även i dag. Jag hade på något sätt trott att vi "bara" skulle simma en timme i dag men nej då, 90 minuter i dag också. Hela kroppen var öm och seg men det gick faktiskt att komma igång trots allt. Fokus på teknik i dag också, bland annat streamline och vi avslutade med lagkapp förstås. Det är sen gammalt.

Vidare till Emmas föreläsning om motivation. Riktigt, riktigt bra. Hon delade med sig av sina erfarenheter kring hur man kan tänka när motivation tryter, delmål, att träna på det man vill bli bättre på (inte bara köra BodyStep när du vill bli en bättre löpare utan då verkligen träna löpning), träna regelbundet men med variation och ha kul.
Så var lägret slut, vi åt lunch och åkte hem.

Sammanfattning
Jag tycker alla som har möjlighet ska åka på läger! Oavsett vilken nivå du befinner dig på så kommer du att utvecklas. Dels för att du nöter mängd på lägret, du får nya övningar, du sparras mot nya kompisar och när alla på lägret delar samma intresse så får du med sig så himla mycket kompetens och nya idéer. Och nya kompisar också för den delen.

Jag fick några tekniktips, jag fick beröm för delar av min teknik som jag tidigare tyckt jag varit kass på, jag fick jobba med min självkänsla (att alltid bara jämföra sig med de bästa är inte bra), jag fick en riktigt simboost. Nu jädrar ska det simmas! Tack gänget och tack Emma/Mikaela!

Inga kommentarer: