onsdag 25 november 2015

Ett håll-käften-pass

Har ni varit med om ett håll-käften-pass på sistone? Vad det är? Jo, ett pass som på pappret låter hyfsat OK, visst lite jobbigt men inte omöjligt. När man kör de första minutrarna så känns allt toppen, livet leker, du skrattar lite, tänker hur himla stark du egentligen är och hur bra det går. Minuterna tickar på och klockan låter lite rolig och skojig när en minut har gått och det är dags att byta övning.

Någonstans i mitten börjar du fundera över lite - skulle det verkligen vara så här? En massa svett och muskler som börjar värka en aning men det går, repetition för repetition, mata på, kanske orkar du kasta något peppande ord till tjejen/killen brevid och dra lite i smilbanden så det åtminstone nästan ser ut som ett leende, klockan börjar gå irriterande långsamt. Kan inte fröken gå och kolla om den lagt av?

När det återstår en sisådär 3 - 4 minuter så är armarna så trötta att de skriker, de vägrar göra som du säger och ändå säger du till på skarpen. Tekniken är väl sådär om vi ska vara ärliga. Sekunderna tickar så långsamt så du tror det är fel på klockdjäveln. Om någon råkar säga något till dig, framför allt något peppande, är du redo att slänga kettlebell/stång/vad som helst i huvudet på denna. LÅT MIG VARA! Låt mig lida och säg inget och titta inte på mig och låt mig bara vara i min misär. Och kan klockdjävlen bara DÖÖÖÖÖÖ så vi måste avbryta passet och kan fröken få en kettlebell/stång/vad som helst i huvudet så hon inte skriver sådana här pass mer.

När till slut klockdjäveln piper en sista gång, du får släppa kettlebellen/stången/vad som helst så bara rasar du ihop till en liten svetthög. Så långt ifrån de där käcka instagram-bilderna med kesella och powerwalks du kan komma. Du är djävligt ful om man ska vara helt ärlig. Och håll-käften-trött. Inget snick-snackande, inget "vad bra du var", inget berömmande av fröken (snarare är det hatblickar som skickas mot henne). Ingeting. Bara mörker och total trötthet.
Jag älskar känslan. Jag älskar den så mycket. Fast om jag ska vara ärlig så är det fem minuter efter jag varit i det där svarta hålet, DEN känslan. Inte själva svarta hålet känslan. I går var jag där. Och jag såg att några andra på klassen också var där. Ett håll-käften-pass. Det såg ut så här:

Uppvärmning och teknikgenomgång

Själva håll-käften-passet med kettlebell:

2 min longcycle (clean and jerk)
2 min av 5 sving + 5 thrusters
2 min longcycle
2 min sidoplanka (1 min per sida)
2 min longcycle
2 min av 10 höga knän + 5 jumping jack (AJ, AJ VADER)
2 min longcycle
2 min av 10 hand release push-ups + 10 crossfit situps
2 min longcycle
2 min av 2 burpees + 6 skridskohopp
2 min longcycle
2 min av 6 halo + 6 åttor med KB

Ser inte så farligt ut va? Jag säger bara - testa...... Och så ett carpe diem citat bara för att trötta ut dig ännu mer.

Inga kommentarer: