måndag 20 januari 2014

Armhävningar


Jag är helt urusel på armhävningar. Om jag verkligen skärper till mig så kan jag väl fixa några stycken, sen går jag ner på knä och river av resten. För ett tag sedan var det en crossfit-kompis som nämnde att det är bättre att försöka göra alla armhävningar på tårna men "maska"/"orma" sig upp (dvs få en bananformad rygg och dra upp överkroppen först) i stället för att gå ner på knäna. Nu råkade jag hitta ett inlägg som säger samma sak. Varför är det så?

Enligt inlägget handlar oförmågan att göra armhävningar väldigt sällan på din styrka i axlar, bröst och armar utan det är din bål- och benmuskulatur utgör den svaga länken och därför "ger" armhävningarna på knäna ingen muskelutveckling där det behövs som bäst. Så är det definitivt för mig i alla fall. Så nästa gång du kör armhävningar eller hand release push ups, testa att håll dig kvar på tårna hela vägen och orkar du inte så "maska" dig upp i stället för att gå ner på knäna eller gör armhävningarna mot en bänk/stepbräda.

ps. Detta inlägg riktar sig till dig som kan göra några armhävningar på tårna redan, inte till dig som är helt nybörjare där det givetvis är helt rätt att börja på knäna för att bygga upp styrka i överkoppen och få till rätt teknik med rak rygg osv. ds.

Inga kommentarer: