tisdag 27 augusti 2013

Genusperspektiv

Ni som känner mig i riktiga livet vet att jag blir lite (?) röd om öronen när jag upplever orättvisor av olika slag. Och eftersom jag numera är en sportnörd så är jag extra vaksam gällande orättvisor inom just den världen och då speciellt när det gäller att göra skillnad på män och kvinnor. Det kan vara allt från att prispengen/vinsterna är totalt åt pipsvängen där männens prestation alltid premieras högre än kvinnornas. Som om de skulle jobba hårdare för att få en vinst jämfört med damerna? Ööööh?

Jag själv tävlar typ aldrig, inte på riktigt i alla fall och inte mot andra, det blir mer en tävling mot mig själv. Men det finns ju faktiskt tjejer och tjejlag som offrar allt för att få stå där på pallen, precis som killar och kill-lag. Och givetvis är det en stor ära att få stå där men känslan av att få kanske en gåva/prispeng som är värd hälften av killarnas signalerar att tjejernas prestation är värd typ hälften av killarnas. Påminner lite lätt att vi just nu lever 2013 på god väg in i 2014. Just saying.
Så i dag när jag läser om starka Ida (från Karlstad Multisport) och hennes lag som vann Vasastafetten så blir jag så där röd om öronen igen. 2013 var det ja....