söndag 10 oktober 2010

Sportspegeln och jag

Som ofta, hamnar jag i soffan en stund efter söndagens träning. Jag återhämtar mig med té och mackor efter två superhårda pass. Först körde jag Functional Moves själv, glömde bort den lilla detaljen att hålla igen.... Det var hårdköring hela passet igenom. Hur kul som helst! Fick 3 minuter mellan passen för snabb återhämtning, dricka vatten, fokusera på att bli en fighter. Dags för BodyCombat. Även detta pass skulle jag egentligen köra själv. Båda kollegorna på passen var nämligen sjuka i dag. Men på combat fick jag darrande ben i låt 3 av 10, insåg att det inte skulle hålla hela passet igenom. Fick hjälp efter fem låtar att köra resten. Det kanske hade gått men jag vill inte riskera något nu.

Helt slut och en helt underbar känsla. Fick sitta och återhämta mig med Gainomax en stund på hallen innan jag ens tog mig hem. Det känns bra!
Bild lånad från Lassis hemsida
Nu är det alltså Sportspegeln. Jag gillar sportprogram men hatar när 50 % av sändningen handlar om fotboll. Gillar inte fotboll. Sur. Men i dag dök något annat upp, en hjälte. Lassi Karonen, mannen med 7,2 liters syreupptagning, inspirerar mig i dag. Han berättar om träning och tävling nära kollaps, om att köra Vasaloppet bland de hundra bästa utan någon egentlig skidträning bara på sin konditionsträning och styrka. Han berättar om excenterisk träning i en specialgjord maskin där benen sätter fart på hjulen som ger en excentrisk kraft som gör roddrörelsen extra jobbigt (då den blir bromsande och därigenom utvecklar extra) och ingen vila ges någonstans i övningen. Hans styrka är att hålla hög fart under lång tid. Jag fascineras av människor som vågar ge det lilla extra och har pannben som heter duga. Nu laddar han för VM i Nya Zeeland om tre veckor.

Jag laddar inte för ett VM utan för en ny vecka, den börjar med tjänsteresa i ett par dagar. Sitter också och väntar på att min PT ska skicka mitt första program. Längtar!

Inga kommentarer: