tisdag 26 oktober 2010

Besök på byggargym

Är på tjänsteresa i stora staden, läskigt. Och eftersom mitt favorithotell var fullbokat fick jag finna mig i att irra runt till ett annat. Bara för att hitta entrén och parkeringen krävs ungefär 120 högskolepoäng. Nästa utmaning som kräver minst 20 poäng GIS är att följa personalens anvisningar (och karta) till gymmet som finns fem minuter bort gåendes. Fast för mig som inte läst 20 poäng GIS tog det 20 minuter.

Nåväl, väl nere i källaren började jag inse att det här nog inte var ett vanligt gym. Det rasade ut och in killar stora som kylskåp och som dessutom spände sig som om de bar på ett kylskåp mest hela tiden. Där kommer lilla jag och lämnar fram hotellets rabattkupong. Givetsvis iförd businessdräkt (=kjol, kavaj, kappa och högklackat). Lyckas betala och ta mig till tjejernas omklädningrum. Det enda som händer där är en öppen dörr och så jag. Inget tjejgym direkt....

Byter om, tar mig ut till gymmet och hittar en massa löpband som är tomma. Tar ett och drar igång. Ser då att exakt hela salen är fylld av testesteronstinna män i små vita linnen, proteindrinkar och spända muskler. Och tatueringar överallt. Jag sticker ut i mina löparkläder kan jag lätt se. Låtsas som ingenting har hänt och springer en halvtimme. Sedan orkar jag inte mer. Funderar om jag ska fly fältet eller om jag ska våga mig på min cirkelträning i alla fall. Jamen-va-tusan. Jag är väl ingen fegis!

Hittar en kabelmaskin, kör igång med mina triceps/rygg-övningar (typ stakning). Får konstiga blickar. En av killarna känner sig manad att hjälpa till:

Han: Lilla gumman, inte kan du köra triceps så där konstigt!
Jag: Men jag kör inte triceps, jag stakar....
Han: Hrmmmmmm.....

Hela gymmet håller andan, jag vill bara därifrån. Alla återgår till sina muskelstinna övningar (mest bröst och biceps faktiskt). Jag försöker fästa en trissa på foten för att köra mina skidåkarövningar för baksida ben och rumpa men det går inte så bra, väljer en maskin för det hela i stället. Givetsvis sker allt detta inför publik. Går till matt-hörnan och kör magövning, plankan och ryggresningarna. Min avancerade axelövning vågar jag inte köra. Skyller på att jag glömt Barnens Bibel hemma. Kör den i stället i det tomma omklädningsrummet med hjälp av vattenflaskan.

OK, det var 60 minuters träning i storstaden det! Hur har din kväll varit?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bara älskar din blogg! Den är en av få saker som håller mig på gott humör. Jag har fastnat i sjukträsket och kommer inte upp!
Jag vill trääääääääna!
Du skulle ha lärt grabbarna ett och annat om träning!!
kram Anna

Marre sa...

Tack för det AA (AnonymaAnna)! Härmed bestämmer vi att du INTE får vara sjuk längre. Basta!

Följ med mig nästa gång så ska vi visa grapparna hur man tränar....

Jessica sa...

Ha, ha jag såg hela träningen framför mig :D Härligt!