lördag 4 juli 2009

Första natten i tältet

I natt var det dag för premiären - sova i tältet! Som kronan på verket var det den kallaste natten på hela sommaren, nere på 4 grader vid två-tiden. Jag märkte vid ett att nu jädrans börjar det bli kallt, väckte maken som fick masa sig upp och sätta igång värmaren. Men det var kallt ändå. Låg och huttrade och såg på när sonen, 7 år, inte verkar bry sig överhuvudtaget utan bara ligger där som en kåldolme. Men mysigt var det, premiären av tältandet! Dock på ett säkert ställe, utanför mamma och pappas stuga utifall vi behövde gå in och värma oss. Dottern vägrade dock tälta med oss utan sov skönt inne i sin säng i stugan. Primadonna....

I morse skulle vi sticka iväg och springa direkt på morgonen, I don't think so tänkte jag när jag mödosamt kravla mig ur sovsäcken, helt stel och frusen. Men efter några koppar kaffe (tror det blev fem faktiskt) stack vi ändå iväg på en kort runda. Vad skönt! Och nu när jag fått sova middag i ett par timmar, börjar jag känna mig som en människa igen. Tror inte att det blir tältet i natt, gör nog primadonnan sällskap inne i stugan. Mer tältande blir det nästa vecka på Åland. De har lovat regn....

Hann förresten med ett kort pass i går också, när vi anlände stugan här i Finland. Där och då, med löparskorna på och barnen (som jag inte träffat på en hel vecka) på cykel brevid oss - ja då kunde jag känna att semestern verkligen har börjat.
Pass 1
Distans: 5,5 km snabb
Tid: 33 minuter
Känsla: semestern är här, benen är toklätta, jag kan öka hur mycket som helst!

Pass 2
Distans: 4,2 km lätt
Tid: 27 minuter
Känsla: morgonstel men annars underbart att få springa förbi hagar och kossor


I morgon hoppas jag på ett lite längre pass, vi får väl se!

Inga kommentarer: