tisdag 27 augusti 2019

Högt och lågt - att reflektera

Ena stunden full av energi och studs, nästa trött och less. Upp och ner, högt och lågt, allt superfort och superföränderligt. Reflektera. Andas. Landa. Låt det ske. Omfamna det. Njut.

"Ett stort hjärta är lätt att bära, enkelt att ge bort och tacksamt att ta emot. Ett lättsamt hjärta har plats för mycket sorg och saknad, men kan inte tyngas ned. Det omfamnar och hittar lätthet i varje tyngd.

Lättsamhet och ytlighet är näst intill motsatser, för lättsamheten har djupet som ytligheten saknar. Lättsamheten vågar under ytan och skräms inte av svårigheter och lidande. Det seriösa kan bäras utan allvar och svärta. Att vara sorglös är att bearbeta det svåra, snarare än att gå runt eller stänga in det.

I dag, ge mig ett lättsamt hjärta, ett stort hjärta, ett hjärta som omfamnar både ytlighet och svärta med samma värme. Hjälp mig att bära mina egna sorger i viktlöshet och att respektera varje sår jag möter. Hjälp mig att se det ljusa och att sammanföra det seriösa med det lättsamma."

Lättsamhet ur Strimmor av ljus, Sofia Sivertsdotter

Inga kommentarer: