onsdag 14 juli 2010

Hur firar man Vansbro då?

Var inte så trött på söndag kväll som jag hade trott. Vi packade därför snabbt ihop det som kan behövas under en vecka i stugan och drog iväg. Skönt att få landa ute i lugnet, få basta och bara älta vår sim-upplevelse ihop.

På måndagen hade jag inga krämpor efter helgen, det kändes helt OK. Vi tog en testrunda löpning på kvällen innan bastun, närmare 30 grader var det när vi drog iväg på kortrundan. Skönt ända att få svettas ordentligt.

Tisdagen var vikt åt besök. Vi fick reda på att besöket hade försovit sig och då kom jag med den briljanta idén att vi skulle testa en tur på racer. Även nu 30 graders hetta. Kändes bra första milen men andra milen var helt otroligt dryg. Både jag och maken dog totalt. Det var uppför hela tiden och motvind. Dessutom 30 graders värme och benen hade inte cyklat på ett tag. Vi cyklade på underbara slingriga vägar och vore det inte för hettan hade det varit magiskt. Vår stuga ligger i Dalarna, utanför Svärdsjö, så turen gick från Boda till Toftbyn sedan Sundborn och tillbaka till Boda. Allt som allt 30 km. I Sundborn hade vi tillryggalagt 18 km och visste ärligt talat inte hur vi skulle orka hem. Vi stannade vid en affär och köpte sportdryck som vi intog i gräset samtidigt som vi försökte intala oss själva att vi visst skulle orka ända hem.
Jag fick nya krafter efter en gel och sportdryck men mannen dog totalt. Vi bestämde att jag skulle cykla före och hämta bilen men när jag väl kom för att hämta honom hade han hittat en annan landsvägscyklist och hittat krafter för att ta sig för egen kraft hem.

Vad lärde vi oss av detta då? Ladda bättre, ta det lugnt om det är 30 graders värme, ta med sportdryck och eventuellt mer energi. Hela dagen gick åt till återhämtning och att dricka i kapp. Just ja, det blev en pizza på kvällen också. Smakade riktigt bra....
På torsdag testar jag rundan igen, den här gången med mer dryck och energi i bagaget. Och Carina förstås. Inte i bagaget kanske men väl på en egen racer tjoandes och tjimmandes.

Inga kommentarer: