onsdag 10 mars 2010

Ännu mer inspiration + boktips

I går damp det ner ännu mer inspiration i brevlådan - tidningen Marathon Löpning som jag beställde för länge sedan. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till all inspiration just nu, å ena sidan är det trevligt med läsning i sjukstugan å andra sidan spritter det i benen så fort jag sprättat upp plasten.

I sjukstugan är inget nytt, fortfarande hög feber och på något konstigt sätt har jag fått ont i bröstmuskeln på vänster sida och i bröstryggen på vänster sida. Mystiskt. Kan bero på att jag ligger åt samma håll i soffan hela tiden, kanske ska byta sida. ;-)

Kan ju också passa på att köra Boktipset i brist på annat, det har blivit några böcker nu på slutet; först på semestern och sedan här i soffan. Tänk er signaturmelodin Ninnaninnaa..... Bilderna hämtade från min favoritsajt, adlibris.com.

Bok 1 - Karriär och köksbesvär, Sophie Kinsella
Handlar om en stressad jurist som en dag begår ett stort misstag, får black-out och bara sticker från allt för att, av misstag, bli tagen för den nya hushållerskan i en rik familj på landet. En härlig feelgood bok av samma författare som Shopoholic-böckerna men den här tyckte jag var snäppet bättre. Bra sätt att starta semestern!


Bok 2 - I de lugnaste vatten, Viveca Sten
Har inte läst Viveca Sten förut, lite svårt har jag för hennes omständiga och alltför förklarande språk (hon beskriver för mycket små saker som händer så att man nästan tappar bort sammanhanget). Boken handlar om några mord i en skärgårdsidyll, en tjej vars förhållande är under all kritik och hennes vänskap till en polis. Klassisk deckare men faktiskt med mycket hjärta och spänning.

Bok 3 - Elsas Mode, Sofi Fahrman
Bröt av med en lättsam bok, har tänkt läsa den länge men det har inte blivit av. Jag blev positivt överraskad både av själva handlingen och språket. Den är lättsam, rolig, en hel del "tantsnusk" men ändå en berättelse man vill följa. Ser fram emot bok nummer 2!




Bok 4 - I den innersta kretsen, Viveca Sten
Bok två i efter "I de lugnaste vatten", en fristående uppföljare som var bättre en bok nummer ett. Mer spänning och lite mer flyt i språket även om jag fortfarande stör mig på beskrivningar av en tuschpenna som inte funkar på whiteboardtavlan och annat....




Bok 5 - Kunzelmann & Kunzelmann, Carl-Johan Vallgren
Det här var den sista boken jag hade med mig på semestern, hade jag haft någon annan bok med hade jag slängt den här i poolen efter några sidor. Språket var inte av denna värld, det kändes som att författare gjorde allt för att få skriva in alla fina, pretantiösa ord han kunde. Såg sedan att den första boken han skrivit fått Augustpriset. Nåja, eftersom jag inte hade något annat att läsa fick jag snällt fortsätta i denna extremt tjocka pocket. Tur var väl det! Boken är nämligen uppdelad i två tidsepoker - en som handlar om Joakim och är nutid och en som handlar om Joakmis pappa Viktor som levde som bög under andra världskriget och ägnade sig åt konstförfalskning. Delarna som Joakim hade jag kunnat hoppa över, i alla fall första halva av boken, men delarna om Viktor var helt underbara att läsa. Där hade författaren valt ett litet annorlunda språk som mer föll mig i smaken (fast om jag ska vara ärlig hoppade jag oftast över de långa, invecklade förklaringarna om olika penselföring, färger, grundarbete och annat). Summa summarum; klart läsvärd bok som tar en bra stund att plöja igenom!

Bok 6 - Postcard killers, Liza Marklund & James Patterson
Postcard killers är ett samarbete mellan Liza Marklund och den amerikanska författaren James Patterson. Den handlar om ett gäng mord som följer ett speciellt mönster; först skickas ett vykort med kort text till en journalist i den aktuella staden (en stad och ett mord per land i Europa), sedan begås mordet och ett nytt brev skickas med mordoffren på. Mordoffren är dessutom arrangerade på märkliga vis. En spännande bok som jag inte kunde släppa ifrån mig en sekund men å andra sidan så löjligt lättläst att jag läste ut den på ett par timmar. Förstår inte varför vissa författare envisas med att ha extremt stort typsnitt och extremt luftigt mellan raderna - för att fylla ut eller? Dock en bok jag rekommenderar och som liknar Lizas andra böcker.

Nu har jag precis börjat med Sophie Kinsellas "Flickan från tjugotalet", lovande so far.

Inga kommentarer: