lördag 9 april 2016

Gästblogg – 40 bast på bästa sätt

Vilken inspirerande kväll och förmiddag! Stort tack till Carola och Anna, Carola som ordnat allt och Anna som höll i det!

 

När Maarit passar på att vidareutbilda sig ytterligare inom någon fysiologisk gympaövning hoppar jag in och summerar förmiddagen och gårdagskvällen, självklart under strikta riktlinjer.

 

Carola som just fyllt år valde att ordna sitt födelsedagsfirande på ett föredömligt sätt, hur många personer kommer på en så ypperlig idé som att välja att byta ut det coola rockbandet mot en inspirerande föreläsning och ett träningspass! Mycket bra val! Och vilken tur jag hade som fick delta.

 

Igår var det full fart på Folkets hus i Hofors, Anna Sunneborn kom till stan. Om jag förstod henne rätt uppfattade hon det kanske inte som att hon kom till "stan", däremot som att hon kom till en mycket bra och trevlig del av Sverige. Jag ska inte berätta om Annas föreläsning i detalj utan den får ni själva passa på att uppleva på riktigt vid tillfälle, men som Anna själv skrivit handlar det mycket om "Jag har valt att säga JA till det som för mig framåt, ger mig nya utmaningar och framför allt en meningsfull vardag".


 

Anna är ett föredöme när det kommer till att börja idrotta på hög nivå vid en ålder då många redan lagt träningssakerna på hyllan (och det är tyvärr ingen hög ålder), hon är även ett föredöme när det kommer till att se på livet och att sätta mål och nå dem. Från att inte ha hållit på med friidrott som ung har hon gått till att vinna över 50 veteran SM-guld och även ett veteran-VM silver i längdhopp. Men varför nöja sig med det? Nu har hon även börjat med Styrkelyft där nästa mål är att ta veteran-världsrekord i marklyft, vilket jag är helt säker på att hon kommer att lyckas med! Man kan inte annat än bli imponerad. Men samtidigt förstår man att det viktiga för henne är inte prestationen i att vinna ett guld och framförallt inte att träna för att få en snygg rumpa, utan det är helheten och ett bra liv som är i fokus. Ta gärna en titt på hennes sida för att läsa mer http://annasunneborn.se

 

Dagens pass hade Anna satt ihop utan några önskemål eller synpunkter från Carola och det passade alla oss som var där och vi hade 90 roliga minuter. Passet innehöll en bra blandning av övningar och jag kan nog inte namnet på någon av dem, fast en skulle jag kalla "armhävning med kompis som håller i benen och släpper ett åt gången", kanske är det också en orsak till att jag inte ska namnge officiella övningar. En annan övning refererar jag till som "spring som en galning mellan några häckar" och en tredje "hoppa på ett ben två gånger åt gången".

Utöver ett bra träningspass fick vi även bra tips att ha i åtanke vid vår egen träning i framtiden.





Bild från övningen "Spring som en......"



Födelsedagsbarnet flyger över en plint



Hela glada gänget!



Inga kommentarer: