måndag 10 juni 2013

Tips till Vätternrundan

Nu börjas det. Det ska ojas, funderas, läggas upp en plan, hur mycket ska jag äta (mycket!), hur fort ska jag cykla, hur mycket kommer jag att kunna sova natten innan och en massa andra saker. Här kommer några tips från mig till dig som är ny på Vätternrundan!

1. Stopp-plan - det behöver inte handla om tider hit och dit men gör en plan i ditt huvud hur du kommer att genomföra varvet runt sjön. Min första plan handlade om att jag från början skulle stanna vid varje depå och på andra sidan sjön även mellan depåerna för att sträcka på benen.

2. Matplan - hur mycket behöver jag med på cykeln? Vilka depåer ska jag stanna på? Om du planerar att stanna vid varje depå behöver du inte så mycket med själv. Jag slänger med en full flaska sportdryck, Enervittabletter och några gel. Brukar alltid äta både köttbullar i Jönköping och lasagne i Hjo.....
3. Körplan - att göra en tidplan för sin första VR är svårt. Försök i stället fundera över hur du ska göra med klungor; vilka klungor ska jag haka på, hur gör jag om de inte stannar på en depå som jag vill stanna vid, hur snabbt/långsamt får de gå för att jag ska stanna kvar. Bränn inte allt krut i början genom att hänga på en för snabb klunga (och framför allt DRA inte för mycket). Vill du ändå ge dig på en gissning så kan du hitta en bra räknegrej här. Studera kartan så du vet vad du har att vänta dig.

4. Veckan innan plan - ge dig inte ut på en tokrunda sista veckan. Träningen är nu gjord, nu ska det vilas i form, byggas pannben. Ett par kortare cykelpass bara för att komma ihåg hur man gör när man cyklar. Pigga ben på startlinjen!

5. Packplan - det finns miljarder med packplaner på nätet, jag fick min alldeles egen i går (cyklar med Happy Homes i år). Blev lite full i skratt när det längst ner på packlistan stod "Creme till bagdelen". Men om jag ska fundera ut några viktiga saker är det:
* Cykel
* Lysen och reflexer till cykel, läs reglerna här
* Hjälm
* Glasögon
* Cykelhandskar
* Cykelbyxor, tröja, cykelskor, arm- och benvärmare, ev skoöverdrag
* Vind/regnjacka
* Gels, bars, sportdryck, flaskor
* Däckavtagare, pump/kolsyrepatron, slang
* Startbevis
* Solkräm?
Om du startar på natten kanske du kan ta på dig en extra tröja/jacka som du sedan tar av dig i en depå för transport tillbaka till Motala.

6. Väderplan - ja, det kan man ju förstår inte påverka. Första året jag cyklade startade vi kring 20 på fredag kväll och cyklade hela natten. Jag höll på att frysa ihjäl på riktigt, fy tusan vad kallt det var ner mot Jönköping. Förra året regnade det från strax innan Gränna och hela vägen till Jönköping. Och då menar jag inget gulligt sommarregn utan regn from hell. Och det blåste så jag knappt höll mig på cykeln. Lägg då till att klockan är typ fem på morgonen, det är kallt och det är väldigt långt hem. Man kan hålla sig för skratt för mindre..... Vill du läsa den historien så läs här. Var förberedd på vädret och se till att kitta upp dig med rejäla, funktionella kläder. Det är värt de pengarna, jag lovar! Framför allt en bra regnjacka och skoöverdrag. Just nu ser vädret ut att bli kanon, sol, varmt, ev en störande kantvind men annars så!

7. Efter-loppet-plan - lova mig att du vilar ordentligt innan du sätter dig bakom ratten! Reglerna säger minst 6 timmars vila men man blir konstig i huvudet av att cykla långt så det gör inget om vilan blir längre. Ät ordentligt! Stoppa i dig det kroppen vill ha. När det gäller återhämtning är vi alla olika, första året var jag bäng i kroppen nästan en vecka, förra året körde jag pass dagen efter. Planera in aktiv vila så återhämtar du dig snabbare. Kanske promenader, jogg, simning för jag tror inte du vill hoppa på cykeln första dagarna efter loppet....

8. Njutplan - VR handlar inte bara om tider, köttbullar, klungor, väder och sånt, se till att prata med andra cyklister, njut av den underbara utsikten över Vättern, känn glädje över den träning du genomfört för att ställa dig på startlinjen, känn dig stolt över att vara en av de ca 20 000 som startar.

Inga kommentarer: