måndag 13 maj 2013

Ironmanträning hittills

Antal km på racern: 573,8 km, 1290 minuter (förra året samma tid 318,8 km) + 1025 minuter spinning
Antal km löpning: 302,84 km, 2036 minuter (förra året samma tid 439,5 inkl Göteborgsvarvet)
Antal minuter simning: 1490 minuter (reggar inte distans varje gång), förra året inget alls

Procentuellt fördelat ligger mina 5841 triathlonminuter (av totalt 10 459 träningsminter) på:
40 % cykel/spinning
35 % löpning
25 % simning

Ganska OK fördelning kan jag tycka. Visst märker jag att jag sprungit mindre i år jämfört med de andra åren men jag tycker ändå att jag är i hyfsad löparform. När jag tränar triathlon måste jag fördela tiden på ett annat sätt jämfört med om jag bara springer.

Fördelningen för långdistanstriathleter är lite lurig, vissa säger att man bör fördela träningstiden lika som du presterar på loppet; om du tror att simningen kommer att ta 2 timmar, cykeln 7:30, löpningen 6 timmar så ska du alltså lägga 13 % på simning, 48 % på cykel och 39 % på löpning. Men å andra sidan säger andra råd att du ska lägga mest tid på den gren du är svagast på (läs simning för mig).

Nästa steg är att packa upp våtdräkten som anlände förra veckan (Orca S4). Och så anmälde jag mig nyss till den tävling som kommer att bli min första triathlontävling. Den äger rum nästa helg. Gulp. Just ja, har som lördagsunderhållning tittat igenom DVD:n som följde med boken "Triathlon för dig" också. Verkligen bra och innehållande mängder av ovärderliga tips. Som sagt, den boken kan vara den bästa träningsboken jag någonsin köpt. Läs den!

1 kommentar:

Anonym sa...

Imponerande läsning i vanlig ordning!
Planering, planering, planering!
Helt grym du är! Hoppas ni får ett härligt varv och en härlig gbg-resa!
/anna