måndag 26 september 2011

Mångfald

Något som slog mig under lördagens Lidingölopp var mångfald. Vilka många olika typer av löpare det finns! Allt från pinnsmala löpare med höga knän, till tanter och farbröder som segar sig runt på tider som jag bara kan drömma om. Och allt där emellan förstås. Men det är det här med prylar också. Jag sprang i "billiga" funktionsstrumpor från Löplabbet (kanske 100:-), mina Asics Nimbus (typ 1 800:-) som börjar bli utslitna, säkert fem år gamla Adidas-tights (som jag bara måste slänga nu), en ny Asics-tröja (rea, kanske 200:-), Stay-in-place-BH (400:-?) och min Garmin 310XT (dyrast, kanske 4 000:-). Vissa som springer ser ut som levande prylställ. Det är superdyra vätskeryggor (Camelbak) där det hänger en miljon energigels av olika slag, det är dyra kompressionstights, kompressionslinnen, kompressionsstrumpor, elektronik på båda armarna (iPhone och annat krafs som jag inte kunde identifiera), givetvis gps-klockor, speciella hörlurar som kostar multum mm i alla oändlighet. Några idioter (?) sprang hela loppet i Fivefingers också. 3 mil i Fivefingers! Fast ca 80 % av dem som sprang om mig i sådana skodon, sprang jag om lite senare eftersom de fick gå.

Sen har vi de som verkligen inte har något alls köpt under 2000-talet. WCT-overall var det en kille som hade. Dessutom bar han gratis-vattenflaskan i handen under hela loppet. En gubbe i mjukisbrallor och t-shirt. En med skor typ från Coop. En med tidtagarur i handen hela loppet. Ja, det finns verkligen hela spektrat. Och alla är vi löpare. Gulligast var paret där tjejen fick putta killen uppför alla backarna. Kärlek!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja visst är det härligt att se alla olika typer av människor och att det är så lätt att bara ge sig ut och springa. Man behöver inte ha det senaste och dyraste för att göra bra tider. Det räcker med motivation :)
/Carina

Ida sa...

Härliga iakttagelser. Löpningen är verkligen något för alla. Du såg ingen med Foppatofflor då? Jag har sett en kille springa Järnmannenmaran i foppatofflor. Galet...

Malin Olsson sa...

Såg en äldre dam på uppvärmningen som säkert var 75+ som var hur cool som helst.

Såg även en äldre dam som var väldigt ärtig, säkert en meriterad gammal löpare, dock hade hon pressat i sin skrynkliga kropp i samma kläder som hon säkerligen körde i när hon var aktiv, här snackar vi HOT PANTS! Nja!!!