måndag 10 januari 2011

Själva loppet då?

Jag har ingen aning om vad som gäller inför Vasaloppet (mycket tjat om det nu), jag vet ju förstås att det är bra att halka omkring på skidorna och försöka få in mil och teknik. So far so good. Men sen då, när det verkligen gäller? Vi åker upp på lördagen för att hämta ut nummerlappar och kika i någon typ av sportmässa antar jag att det finns. Övernattning på vandrarhem och sedan går bussen vid 4. Vis efter gårdagens film har jag förstått att man tar med sig frukost på bussen, massor med frukost att peta i sig. Man lägger skidorna på en lämplig plats när man kommer fram (som man också kommer ihåg sedan, annars kan det blir svårt). Man har med sig lite valla, snacks och dryck på ryggen. Sen är det bare å åk, eller? 90 km. 9 mil. Sug på den.

Tydligen startar man i Sälen, bra att veta, målet är i Mora dit man verkligen kämpar för att ta sig. Blir gråtfärdig bara jag ser den där förbaskade skylten om Fädernes spår osv. Men där emellan?

Starten går 08.00, man måste vara på plats senast 07.45. Jag antar att det går segt i början.
Sälen - Smågan, 11 km
Första backen är 4 km, ta det lugnt.... Första kontrollen är i Smågan.
Smågan - Mångsbodarna, 13 km (totalt 24 km)
Sedan massor med myrar och banans högsta punkt (520 m.ö.h.). Sista 4 km mot nästa kontroll, Mångsbodarna, är nerför.
Mångsbodarna - Risberg, 11 km (totalt 35 km)
Börjar med nerför och sedan stakning. I Risberg måste man vara före 13:00 för att få fortsätta. Läskigt!
Risberg - Evertsberg, 12 km (totalt 47 km)
Från Risberg till Evertsberg är det först småkuperat för att sedan skida på sjöar (som ju bör vara platta). I Everstberg är halva inne så att säga.
Evertsberg - Oxberg, 15 km (totalt 62 km)
Från Evertsberg är det 7 km utför för att sedan påbörja stigningen till Oxberg.
Oxberg - Hökberg, 9 km (totalt 71 km)
Från Oxberg är det 30 km kvar med långa stakpartier och stigning till Hökberg.
Hökberg - Eldris, 10 km (totalt 81 km)
Staka, staka....
Eldris - Mora, 9 km (totalt 90 km)
Från Eldris är det 9 km kvar, mest stakning.

Totalt 90 km varav uppför 22,2 km, plant 38,6 km och nerför 29,2 km. Antal stigningmeter är 812 och fallmeter 986.

När/om jag stapplar i mål efter en sisådär 12 timmars skidor, försöker jag hitta tillbaka till vandrarhemmet (taxi?) och somnar nog ovaggat....

Inga kommentarer: