fredag 13 december 2019

Att gå utanför boxen

En av de sakerna jag gillar mest med crossfit är att det ena passet aldrig blir likt det andra. Jag har ingen aning om vad vi ska få göra i boxen när jag kommer dit. Jag skulle kunna tjuvkika på deras sida men jag gör det aldrig.

I dag när jag stapplade in på Måndagsklubben 06:15 hade jag ingen aaaaaaning om att jag en timme senare skulle gjort split jerk till exempel. Jag skulle aldrig kommit på det själv och aldrig vågat heller för den delen. Men med en team-mate och en duktig coach är ingenting omöjligt. Jag var ju riktigt bra på det utan att veta om det (nåväl, ödmjukhet har aldrig varit min grej)!

Grejen med att träna crossfit är också att att du hela tiden har en personlig coach med dig, vad du än gör. Hen rättar, pushar, pressar och utmanar.

Dagens pass bestod i:

Uppvärmning
2 varv av
1 minut assault bike
1 minut jogg

2 varv av
3/3 greatest stretch
20 - 30 s av plank med hand release
10 reps av weightlifting opener

Olympic lifts
Split jerk - bygg upp en tung 2:a på 12 minuter

Styrkedelen bestod alltså av split jerk - under 12 minuter bygga upp till en tung 2:a. För mig och Marie handlade det mycket om att få till tekniken men när den satt la vi på. Det bästa med att göra nya saker är att det är lätt att persa! Så jag tror jag landade på 35 kg men hade nog kunnat lagt på mer. Nästa gång!
Metcon
AMRAP 12 min
You go, I go!
4 burpee boxjump overs
6 S2OH @moderate

På svenska betyder det att Marie gör 4 x burpee + boxjump över till andra sidan. Sedan gör hon 6 st pushpress med medeltung stång. Sen är det min tur att göra detta. Vi håller på tills vi dör eller 12 minuter. Beroende vad som infaller först. I mitt fall fick jag lock i öronen efter 8 minuter pga alldeles för hög puls. Vi var båda för snabba för vårat bästa så det blev väldigt lite vila. Marie gör burpees, coachen studerar Maries rumpa, mitt snorpapper på lådan.
Sen var vi redo för lucia.

Inga kommentarer: