måndag 27 maj 2019

Att tänka 80/20

Alldeles strax rusar vi in i juni, what? Mina tänkta landsvägspass har försvunnit med regn eller resor. Men livet är ju mer än landsvägspass har jag hört.

På mitt jobb tänker jag väldigt mycket 80/20 - lägg energi på det som ger verkan och sluta dutta i tid. Det blir inte bättre för att du ägnar den där presentationen två timmar till. Försök välja ut det du vill säga, säg det och chaboom släpp det. Lika med relationer - lägg din energi på de människor som du verkligen vill ha runt dig och släpp de andra. Med träning är det samma sak - gör de pass du ska med kvalitet och strunta i de där halvmesyrspassen som du inte riktigt orkar, hinner eller mäktar med. Det blir bra ändå.

Förrförra veckan tränade jag järnet - massor med bra pass med bra känsla och bra kvalitet. Förra veckan blev den lugnaste veckan på väldigt länge. Två vilodagar och resten av dagarna med väldigt kort och icke intensiv träning. Jag klämde i stället in två dagar i Tyskland och fyra dagar i Finland. Det sistnämnda med Honom. Han checkade in som min assistent och hängde med mig på jobb. Tror han fick fler gråa hårstrån än han hade tidigare. Tvingade honom bl a att byta hotellrum flera gånger i Hämeenlinna. Bara för att han skulle få jobba lite. Han fick kolla upp vart jag skulle befinna mig, när och med vem och så fick han försöka hålla sig undan hela fredagen på mitt jobb då Sverige förlorade mot Finland och finnarna var helt galna av lycka.
Och söndagen som skulle bli en långcyklingsdag blev i stället en dag med kramar, långfrukost, löpning i regn och ännu mer kramar. Sen åkte jag hem och blev kungligt uppvaktad av mina små barn, fixade middag till min mamma och kikade på när Finland blev världsmästare i hockey (OK, det sistnämnda hittade jag på för jag somnade efter första perioden).

I skrivande stund är jag i Polen och väntar på att nästa möte ska börja. Sen hoppas jag komma ut på kort löprunda innan middagen. Så den här veckan blir också träningsmässigt lugn - några korta löppass, en kort racerrunda men på lördag väntar Siljan Runt 16 mil. Har inte ens rört cykeln sedan den där Björn smekte mitt lår. Men det blir nog bra i alla fall. Jag äter bullar 80 % av tiden och cyklar 20 % av tiden.

Inga kommentarer: