fredag 6 juli 2018

Statistik-Marre delårsrapport

Sara ville ha koll på mig så jag inte bara latar mig här i de finska skogarna så jag förde in min träning i Funbeat. Min riktiga planering och uppdatering kör jag i TrainingPeaks nu när jag har en sträng coach som detaljgranskar varje liten pulskurva och varje liten eventuell fika jag tar när jag cyklar (smakade fikat bra i Gammelstilla eller?). 

Pratade precis med en annan triathlet i telefonen och vi ojjade oss över träning och framför allt utebliven träning. Eller mest jag, han var ganska lugn ändå. Därför bestämde jag mig för att göra ett mellanbokslut. Hur har det egentligen gått för Marre under sommarmånaderna hittills? Har hon mest druckit rosé och rest runt eller har hon också tränat?

Den som är särskilt intresserad kan också läsa motsvarande blogginlägg från 2016 (2017 var ju som bekant ett mellanår). Så här är vad jag tränat 1:a maj till i går 5:e juli.
Ser ju fint ut att cykling är halva kakan, det som inte ser så bra ut är att simning är så lite och det är just det som bekymrar mig. Men nu ska vi nörda ner oss lite till.

Cykel
2015 (perioden 1/5 - 8/8) 1599 km - 5 pass över 10 mil
2016 (perioden 1/5 - 8/8) 2289 km - 8 pass över 10 mil (inkl Siljan Runt och Vätternrundan)
2018 (perioden 1/5 - 5/7) 1328 km - 5 pass över 10 mil (ytterligare 4 pass mellan 9 och 10 mil)
2018 (april månad) 681,7 km med ett pass över 10 mil

Summering - bättre än jag trodde! Känns som jag knappt varit över 10 mil på cyklingen men det har jag tydligen. Och ännu bättre - Sara och jag ska på cykeläventyr så nästa vecka blir det nog ytterligare två pass över 10 mil. Jag skulle nog vilja ha ett pass på 15 mil innan jag är nöjd här. Ska jag upp i kring 2000 km så behöver jag cykla 170 km per vecka och det låter ju inte orimligt. 

Löpning
2015 (perioden 1/5 - 8/8) 354 km - 7 pass över 15 km varav längsta 25 km (2 gånger)
2016 (perioden 1/5 - 8/8) 237 km - 6 pass över 15 km varav längsta 21 km
2018 (perioden 1/5 - 5/7) 227 km - 5 pass över 15 km varav längsta är 17,1 km

Summering - ja, det är ju här som jag har haft det jobbigt pga skada. Min coach har inte lagt in några längre pass utan mer satsat på mängd vilket syns i antalet kilometer. Jag har kört många pass kring timmen och lite över men nu är det dags att köra några längre pass. Återstår ett på 20 km, ett på 23 och gärna två på 25 km.

Simning
2015 (perioden 1/5 - 8/8) 51 km
2016 (perioden 1/5 - 8/8) 48 km
2018 (perioden 1/5 - 5/7)  23 km

Summering - hoppsan. Jag vet ju att jag inte fått till någon vettig simning i sommar men så här illa? Behöver verkligen lägga i en högre växel. Målet är att simma 3 pass i veckan (2 denna vecka), 2+2+3 km. 

Plan framåt
OK Marre Maräng. I morgon är det 6 veckor kvar till Ironman Kalmar. Coachen har inte lagt in hela min träningsplanering ännu men så här tänker jag:

Den korta versionen - SIMMA FÖR I HELVETE! SARA HJÄLP TILL HÄR! Fyra hela veckor med mängd kvar att göra.

Vecka 27 (den här veckan)
Simning i dag och på söndag. Ett av passen 3000 meter (troligtvis söndag). 

Vecka 28
Cykelfokus pga minisemester med Sara. Ev långpass löpning på måndag (kring 20 km) beroende på vad coach säger, definitivt simning. Kortare cykel på tisdag, längre på onsdag, 13 mil på torsdag. Simning fredag och sen Säter triathlon Olympisk distans på lördag. Nice!

Vecka 29
Semester även denna vecka på annan ort. Tänker cykel, löp (långpass 23 km) och simning.

Vecka 30 + 31
Slut på semester men ska ändå försöka få till fina mängdveckor. Långpass löpning 25 km x 2, Å-simmet 6,3 km.

Vecka 32
Tapering.

Vecka 33 
Race-vecka.

Nu kör vi! Eller vänta, ska "låtsasjobba" en stund till då några tydligen tagit tag i min lortiga bil....

Inga kommentarer: