tisdag 9 augusti 2016

Statistik-Marre

När jag tvivlar, när jag känner mig otillräcklig, när känslan inte är där, då tar jag till statistiken. Vad har jag egentligen pysslat med från maj och framåt? Har jag verkligen bara legat på sofflocket och ätit praliner eller har jag tränat fast jag inte riktigt kommer ihåg det?


Nu när jag fört in alla min pass i Funbeat har jag en bra källa igen. Och det kändes faktiskt riktigt bra att få föra in allt som jag gjort i juli för då såg jag också att jag faktiskt tränat och inte bara druckit rosévin...


Så här ser det ut 2015 vs 2016 samma period dvs sommarperioden. Om du är riktigt intresserad går det att klicka på bilderna för att se dem mer noga (gissar att ingen klickar).

Så vad säger det här egentligen? Tja, jag har ju sysslat med träning i alla fall, så långt kan man ju se. Det som framför allt är intressant är ju det här med de grenspecifika delarna så då gick jag in och kikade på dem också. Då valde jag perioden 1:a maj till 8:e augusti.

Cykel
Förra året - 1599 km (3362 min) - 5 pass över 10 mil
I år - 2289 km (5049 min) - 8 pass över 10 mil (varav en är VR)

Största skillnaden är att jag i år cyklade Vätternrundan men inte förra året. En stor skillnad är också att jag cyklat mindre på Getingen och mer på landsvägshojen men nu efter VR bara på Getingen förstås. Jag har inte riktigt samma tryck i cyklingen nu som förra året men det kan också bero på att jag har kört mycket mängd på slutet.

Bra kört Marre!

Löpning
Förra året - 354 km (2281 min) - 7 pass över 15 km varav längsta 25 km (2 gånger)
I år 237 km (1819 km) - 6 pass över 15 km varav längsta 21 km


Mmmmm, jag vet. Löpningen är det som gått sämst men nu på slutet känns det som att jag hittat tillbaka till glädjen lite, lite igen. Men jag har inte så många långpass med mig nu, det är bara att inse. Kanske, kanske blir det ett sista långpass i veckan, jag får se hur känslan är.


Inte så bra Marre....


Simning
Förra året - 50,92 km (1612 min)
I år - 48,09 km (1278 min)


Hmmm, lite mindre simning men jag tror faktiskt att det varit bättre simning. Och framför allt var säsongen innan maj riktigt, riktigt bra. Jag simmar nog något långsammare just nu men jag får inte ont och det känns bra.


Bra Marre.


Slutsats
Jag har inte tränat så lite som jag tror. Jag har många cykelmil i benen vilket är bra då cykling faktiskt är en stor del av Ironman. De andra gångerna har jag fått gå mycket på maran så om jag deltar kommer jag att få göra det i år också. Jobbigt? Ja. Vill jag? Vet ej. Simningen tror jag att jag fixar om det inte blåser tokstorm förstås. Så beslutet är fortfarande inte taget. I dag finsimmar jag inomhus med paddlar och dolme tänker jag. Mest för att göra något kul och tänka på något annat för en stund. Jag är grymt nöjd över löpningen i går som jag trodde skulle gå katastrofalt dåligt pga grym träningsvärk men som blev helt fantastisk och jag ville aldrig sluta springa. Utan krav, det är då det känns bra just nu. Utan krav och det är helt OK.

Inga kommentarer: