tisdag 7 oktober 2014

Mitt Bollnäs Ess 2014

Träningsvärken börjar ge med sig men jag trodde benen skojade med mig på söndag morgon när jag skulle gå ner för trappan. Till och med att sitta var jobbigt. Men en härlig helg blev det, som vanligt konstaterade jag att jag valt klasser som var helt galna - bara hard core. Här kommer några reflektioner från de pass jag valde.

Workshop med Angelica Brage
Grym tjej! Grym workshop! Tiden (2 timmar) gick oändligt fort. Första timmen knäböj, andra timmen marklyft. Hela tiden med personliga tips, feedback, hejarop från Angelica. I knäböj handlade tipsen mycket om att hitta sin fotställning, att verkligen pressa ut knäna hela tiden för att aktivera sätet, tyngd på hela foten, "luft" i magen och explodera upp (eller TRYYYYYYCCCCCCKKKK som hon skrek över hela salen så jag blev alldeles rädd). Mannen ser också något rädd ut.
I marklyft fick vi tipset att stå mycket mer ihop med fötterna än vad jag gjort tidigare (för att slippa friktionen från underarmarna mot knäna). Tänk att du ska trycka igenom fötterna genom golvet, när du rätar på benen tryck fram höften, starta inte FÖR djupt utan tänk rak rygg.

Jaime Palou
Sen följde två klasser med Jaime Palou (som vickade för Jessica Clarén). Den första "I am a runner" var mycket styrka, löpövningar, två och två övningar där den ena ex gick utfallsgång och den andra gjorde powerplanka. Svettigt och kul (utom för mina lår som vid det här laget började bli något trötta).
Nästa klass, också med Jaime hette "I am a rider" och var en spinningklass där vi efter en lång uppvärmning med fartökningar jobbade i två identiska block - 5 minuter precis under tröskel, 3 gånger 40/20 hårt jobb, 3 gånger 20/40 med hög kadens. Hög puls och så himla roligt och utmanande. Det behöver ju faktiskt inte vara svårare än så för att bli trött. :)

Efter det åkte vi "hem" och sova några timmar (med betoning på NÅGRA timmar).

Yoga
Började sedan lördagen med en härlig yoga-klass med Cecilia Gustafsson. Bästa starten!

Cross Control
Nästa klass var med Martin Lidberg och Cross Control - en mix av brottningsövningar och kroppsviktsövningar. Efter en uppvärmning så körde vi 3 st 4 minuters AMRAP en och en. Sen parade vi ihop oss och körde 30 sek intervaller i block om 3 - 5 övningar som gjordes två varv. Svettigt och härligt. Givetvis med inslag av brottning och svett.

UX Energy
Började bli riktigt trött nu men körde ändå i crossfit-boxen utomhus. Stationer i två varv som var riktigt roliga. Ser ni när jag klättrar rep?
Lunch, död, orkar inte mer. Så jag bytte raskt bort Linus AMP40 till en föreläsning i stället.

Föreläsning
Föreläsningen skulle handla om optimal styrketräning och var med legenden Anders Graneheim. Han ursäktade sig med att inleda föreläsningen med att han brukar prata i tre timmar och inte hade förberett sig för bara 45 minuter..... Förlåt Anders men det kan ha varit den sämsta föreläsningen jag varit på. Om du ska tala för 30 personer (minst) så bör du vara förberedd på det. Faktiskt.

Swedish Power
Nåväl, jag fick sitta en stund i alla fall och vila benen. Dags för Swedish Power med Magnus Samuelsson. En typ av cirkelträning där vi arbetade 90 sek på varje station. Några riktigt roliga övningar med rep och sandsäckar, för övrigt lite same-same och kanske inte vad jag hade förväntat mig. Jag ville ju dra traktorer och sånt. Och jag fick också en känsla av att Magnus inte alls hade varit med och koreograferat klassen utan det hade Bollnäs-gänget gjort och han var bara affischnamnet. Ja, hur som helst så blev jag trött på ett skönt sätt.

Summerat
Skippade sista föreläsningen för att komma hem i tid. Summa summarum så var det en bra helg och Bollnäs Ess levererar alltid! Gäller bara att välja klasser så man orkar med alla.....

Mannen var mycket nöjd han också, kanske framför allt med passet Skidträning med Johan Olsson. Han var också på simträning med Torbjörn Svensk men den var nog mer inriktad för nybörjare. Vi båda ångrar bittert att vi inte valde Multisport när vi såg bilderna. Alla vill väl fira ner sig från taket, hämta ringar på bassängbotten, kräla i ett träsk och annat kul?

Inga kommentarer: